آلوئه ورا گیاه ساکولنتی یا گوشتی است که به واسطه ویژگی های دارویی خود بسیار شناخته شده است. اگرچه بیشتر به صورت موضعی برای بهبود سوختگی ها و تقویت سلامت پوست استفاده می شود، آلوئه ورا برای درمان انواع مختلفی از شرایط دیگر نیز کاربرد دارد.

 

 

آلوئه ورا طی سالیان اخیر به یکی از اجزا کلیدی در آبمیوه ها، مکمل های گیاهی و نوشیدنی های رژیمی برای کمک به کاهش وزن تبدیل شده است. در ادامه با فواید و عوارض جانبی آلوئه ورا برای کاهش وزن و همچنین چگونگی استفاده از آن بیشتر آشنا می شویم.

فواید بالقوه آلوئه ورا

آلوئه ورا به دو روش ممکن است به کاهش وزن کمک کند.

ممکن است سوخت و ساز بدن را تقویت کند

برخی پژوهش ها نشان داده اند که آلوئه ورا می تواند سوخت و ساز بدن را تقویت کرده و میزان کالری هایی که بدن طی روز می سوزاند تا به کاهش وزن کمک کند را افزایش دهد.

یک مطالعه با حضور سوژه های حیوانی نشان داد که استفاده از ژل آلوئه ورا خشک شده در یک رژیم غذایی پر چربی به کاهش انباشت چربی در بدن موش ها از طریق افزایش کالری سوزی کمک کرده است.

در مطالعه ای دیگر نیز مشخص شد که استفاده از آلوئه ورا بر سوخت و ساز چربی و قند در بدن تاثیرگذار بوده و همچنین از انباشت چربی شکم پیشگیری کرده است.

با این وجود، همچنان به پژوهش های بیشتری برای نتیجه گیری قطعی درباره فواید سلامت مشابه در انسان نیاز است.

ممکن است به کنترل قند خون کمک کند

آلوئه ورا ممکن است به کنترل قند خون کمک کند که ممکن است به افزایش کاهش وزن کمک کند.

در یک مطالعه مصرف کپسول های حاوی ۳۰۰ تا ۵۰۰ میلی گرم آلوئه ورا دو بار در روز به میزان قابل توجهی سطوح قند خون در ۷۲ شرکت کننده مبتلا به پیش دیابت را کاهش داد.

در مطالعه ای دیگر با حضور ۱۳۶ نفر نیز مشخص شد که مصرف کمپلکس ژل آلوئه ورا برای هشت هفته به کاهش وزن و چربی بدن کمک کرده است و همچنین توانایی بدن برای استفاده از انسولین، هورمونی دخیل در کنترل قند خون، را بهبود بخشیده است.

بهبود کنترل قند خون می تواند به پیشگیری از افزایش و افت ناگهانی در سطوح قند خون کمک کند که می تواند از علائمی مانند افزایش هوس های غذایی و احساس گرسنگی پیشگیری کند.

عوارض جانبی

مصرف آلوئه ورا ممکن است با برخی عوارض جانبی نیز همراه باشد.

برخی از شایع‌ترین عوارض جانبی مصرف آلوئه ورا شامل مشکلات گوارشی مانند اسهال و کرامپ های معده هستند.

در شرایطی که آلوئه ورا می تواند به عنوان یک مسهل برای کمک به اجابت مزاج منظم عمل کند، مصرف بیش از حد آن می تواند خطر عوارض جانبی مانند کم آبی بدن و بی تعادلی های الکترولیتی را افزایش دهد.

ذکر این نکته اهمیت دارد در شرایطی که آثار مسهل آلوئه ورا ممکن است احتباس آب در بدن را کاهش داده و به کاهش وزن آبی بدن کمک کند اما این شرایط موقتی بوده و یک راهبرد کاهش وزن پایدار نیست.

افزون بر این، آلوئه ورا ممکن است سطح جذب برخی داروها را کاهش دهد، از این رو، پیش از مصرف آن و در صورت ابتلا به هر نوع بیماری زمینه ای یا اگر دارو مصرف می کنید، ابتدا با پزشک خود مشورت کنید.

همچنین، نگرانی هایی درباره آثار سرطان‌زای آلوئین (Aloin)، ترکیبی در عصاره برگ آلوئه ورا وجود دارد.

با این وجود، بیشتر آلوئین طی فرایند پردازش از بین می رود، از این رو، مشخص نیست محصولات تجاری آلوئه ورا ممکن است مضر باشند یا خیر.

افزون بر این، پرهیز از مصرف ژل ها و محصولات پوست آلوئه ورا اهمیت دارد زیرا آنها ممکن است حاوی مواد و افزودنی های غیر خوراکی باشند.

در نهایت، محصولات حاوی لاتکس آلوئه ورا، ماده ای که در برگ های گیاه آلوئه ورا وجود دارد، به واسطه نگرانی های ایمنی توسط سازمان غذا و داروی آمریکا ممنوع شده است.

چگونه از آلوئه ورا استفاده کنیم؟  

برگ های آلوئه ورا از سه بخش اصلی شامل پوست، لاتکس و ژل تشکیل شده اند.

مصرف ژل آلوئه ورا بی خطر است و می تواند با برش زدن برگ این گیاه و کمک یک قاشق یا چاقو به این ژل دسترسی داشت.

ژل را برای پاکسازی هر گونه آلودگی و باقیمانده لاتکس که می تواند طعمی تلخ به ژل بدهد، به خوبی بشویید.

شما می توانید ژل آلوئه ورا را به اسموتی ها، شیک ها، سوپ ها، و آبمیوه ها اضافه کنید تا فواید سلامت آنها را هرچه بیشتر افزایش دهید.

همچنین، شما می توانید پوست برگ آلوئه ورا را به سالادها و غذاهای تفت دادنی اضافه کرده و مصرف کنید.

پس از برش زدن و شستن پوست، شما می توانید برای ۱۰ تا ۳۰ دقیقه آنها را در آب غوطه‌ور کنید تا نرم شده و سپس به دستورالعمل خود اضافه کنید.

فواید بالقوه آلوئه ورا