نکات درمانی آنفلوآنزای خفیف

 اینکه با ظهور نخستین علائم آنفلوآنزا چگونه از خود مراقبت می‌کنید، می‌تواند تفاوت چشمگیری در طول عمر ویروس ایجاد کند. بهترین روش برای پیشگیری از ابتلا به آنفلوآنزای فصلی، تزریق واکسن سالانه است. در شرایطی که واکسن آنفلوآنزا به میزان قابل توجهی احتمال ابتلا به این بیماری را کاهش می‌دهد، اما همچنان امکان تماس با ویروس وجود دارد. از این‌رو، اقدام‌های احتیاطی بیشتر مانند مواردی که در ادامه به آنها اشاره شده است را می‌توانید مد نظر قرار دهید، به‌ویژه اگر احساس می‌کنید با علائم مرتبط با آنفلوآنزا مواجه هستید.نخستین نشانه‌های آنفلوآنزا می‌توانند شامل احساس تب، لرز، سرفه، آبریزش یا گرفتگی بینی، بدن درد، سر درد، خستگی، و استفراغ یا اسهال باشند، که دو مورد آخر در کودکان نسبت به بزرگسالان شایع‌تر هستند. اگر با یک یا تعداد بیشتری از این علائم مواجه هستید و به آنفلوآنزا مشکوک هستید، مراجعه به پزشک و پیروی از نکته‌های درمانی زیر می‌تواند به کوتاه شدن دوره بیماری کمک کند.

مصرف مایعات

آب همواره بهترین گزینه برای هیدارته نگه داشتن بدن محسوب می‌شود و به شل شدن مخاط کمک می‌کند، اما هر مایع دیگر بدون کافئین نیز می‌تواند مفید باشد. اگر از نوشیدن آب ساده خسته شده‌اید، می‌توانید آبمیوه‌های رقیق شده یا چای بدون کافئین را مد نظر قرار دهید.

خواب بیشتر

در شرایطی که به استراحت جسمانی برای غلبه بر آنفلوآنزا نیاز دارید، استراحت بیشتر مغز نیز می‌تواند به بهبودی سریع‌تر کمک کند. مطالعه‌ای نشان داد پروتئینی توسط مغز طی خواب تولید می‌شود که به تسریع بهبودی موش‌های مبتلا به آنفلوآنزا کمک کرده است.

مصرف غذاهای مقوی

اگر با غذا خوردن مشکلی ندارید، مواد غذایی که می‌توانند به تقویت سیستم ایمنی کمک کنند را مصرف کنید. از آن جمله می‌توان به ماست، میوه‌هایی مانند بلوبری و سبزی‌هایی مانند بروکلی اشاره کرد. برای افرادی که با حالت تهوع مواجه هستند، سوپ مرغ انتخاب خوبی است. این سوپ می‌تواند به کاهش التهاب، پاکسازی مخاط اضافه، و کاهش احتقان کمک کند.

استفاده از ضدعفونی کننده‌ها

حتی زمانی که خود را از دیگران جدا کرده‌اید، احتمال اینکه دوستان و اعضای خانواده برای عیادت نزد شما بیایند، وجود دارد. قرار دادن چند بطری ضد عفونی کننده دست در نقاط مختلف خانه ایده خوبی است و دوستان و اعضای خانواده شما می‌توانند برای پیشگیری از انتقال میکروب از آنها استفاده کنند.

عدم زیاده‌روی در مصرف ویتامین‌ها

مصرف بیش از حد ویتامین‌ها می‌تواند آثار منفی به‌همراه داشته باشد. دوزهای فوق بالا از ویتامین C می‌تواند موجب اسهال شود. نتایج مطالعات درباره اینکه ویتامین C ممکن است طول دوره سرماخوردگی را کاهش دهد، یکدست نیستند و مطالعات بزرگی نیز در زمینه تاثیر آن بر آنفلوآنزا انجام نشده است.

استراحت

در صورت احساس علائم آنفلوآنزا، ورزش را کنار گذاشته و فشار بیش از حد به خود وارد نکنید. دنبال کردن روال معمول تنها موجب کم آبی بدن و وخیم‌تر شدن علائم بیماری می‌شود. به‌خاطر داشته باشید که درمانی سریع برای آنفلوآنزا وجود ندارد و افراد بسیاری پس از گذشت سه هفته نیز کاملا به شرایط عادی باز نمی‌گردند.

پرهیز از آنتی‌بیوتیک

آنتی‌بیوتیک‌ها موجب نابودی ویروس‌ها نمی‌شوند. اگرچه افراد بسیاری فکر می‌کنند که آنتی‌بیوتیک‌ها هر بیماری را درمان می‌کنند، اما این درست نیست. تجویز داروهای ضد ویروس طی ۴۸ ساعت نخست عفونت می‌تواند طول دوره آنفلوآنزا را کاهش دهد. البته در بیشتر بیماران این تنها به معنای کوتاه‌تر شدن یک روزه دوره بیماری است.

 

لغو رویدادهای اجتماعی

در صورت مواجهه با علائم آنفلوآنزا، بهتر است از حضور در محل کار، مدرسه یا هر رویداد اجتماعی دیگر پرهیز کنید. پس از فروکش کردن تب بهتر است حداقل ۲۴ ساعت با کسی در ارتباط نباشید. علائم آنفلوآنزا می‌توانند یک تا دو روز پس از قرار گرفتن در معرض ویروس ظاهر شوند، از این رو، ممکن است حتی پیش از اینکه متوجه باشید موجب پخش شدن آن شوید.

 

نکات درمانی آنفلوآنزای خفیف

نکات درمانی آنفلوآنزای خفیف

رژیم بسیار کم کالری برای چه کسانی در نظر گرفته می شود؟

 رژیم غذایی بسیار کم کالری VLCD یک برنامه کاهش وزن سریع است که در آن میزان کالری دریافتی فرد به شدت محدود شده است

رژیم غذایی بسیار کم کالری (VLCD) یک برنامه کاهش وزن سریع است که در آن میزان کالری دریافتی فرد به شدت محدود شده است. این رژیم های غذایی به عنوان بخشی از یک برنامه کاهش وزن جامع برای بیماران چاقی در نظر گرفته می شود که بدنبال کاهش وزن سریع و چشمگیر در هستند. از آنجایی که غذای مصرفی بسیار محدود و میزان کالری به حدود ۸۰۰ تا ۹۰۰ در روز می رسد، رژیم های بسیار کم کالری تنها باید در موارد خاص و زیر نظر پزشک توصیه و دنبال شوند.

رژیم های بسیار کم کالری برای کاهش وزن سریع در ابتدای برنامه کاهش وزن طراحی شده اند. در بیشتر موارد، شیک های پروتئین مایع یا بارهای جایگزین وعده غذایی برای یک دوره زمانی که از چند هفته تا چند ماه ادامه دارد، به جای مواد غذایی استفاده می شوند. با این وجود، برخی برنامه های رژیم بسیار کم کالری شامل پروتئین های بدون چربی، مانند ماهی و مرغ می شوند.

بارها و شیک ها مشابه نمونه های رژیمی که از یک فروشگاه خریداری می کنید، نیستند. در عوض، بارهای جایگزین وعده غذایی با فرمولی خاص تهیه می شوند تا حاوی ویتامین ها و مواد مغذی کافی برای تامین نیازهای تغذیه ای بیماران باشند.

رژیم بسیار کم کالری برای چه کسانی در نظر گرفته می شود؟

رژیم های بسیار کم کالری برای بیمارانی با شاخص توده بدنی (BMI) 30 یا بیشتر در نظر گرفته می شوند. در حالت عادی، این رژیم های غذایی برای بیمارانی با شاخص توده بدنی بین ۲۷ تا ۳۰ استفاده نمی شود، مگر این که به بیماری های مرتبط با وزن، مانند دیابت یا فشار خون بالا مبتلا باشند.

رژیم های بسیار کم کالری به طور معمول برای کودکان یا نوجوانان تجویز نمی شوند. همچنین، آنها به واسطه عوارض جانبی بالقوه، بیماری هایی که فرد به آنها مبتلاست، و/یا نیازهای دارویی معمولا برای افراد پیر مناسب نیستند.

پزشک شما درباره این که یک رژیم بسیار کم کالری برای شما مناسب است یا خیر تصمیم گیری خواهد کرد.

انتظارات کاهش وزن

یک بیمار چاق زمانی که یک رژیم بسیار کم کالری را دنبال می کند می تواند انتظار کاهش حدود ۳ تا ۵ پوند (۱٫۳ تا ۲٫۲ کیلوگرم) از وزن خود در هفته را داشته باشد. میانگین کاهش وزن برای یک رژیم بسیار کم کالری ۱۲ هسته ای حدود ۴۴ پوند (۲۰ کیلوگرم) است. این میزان کاهش وزن می تواند به طور قابل توجهی شرایط پزشکی مرتبط با چاقی، مانند دیابت، فشار خون بالا و کلسترول بالا را بهبود ببخشد.

دنبال کردن یک رژیم بسیار کم کالری در کنار حرکت به سمت یک سبک زندگی سالم، یک برنامه غذایی با کالری کنترل شده و برنامه ورزشی طی سه تا شش ماه می تواند کاهش حدود ۱۵ تا ۲۵ درصد از وزن اولیه بیمار را ممکن سازد.

با این وجود، پژوهش ها نشان داده اند که نتایج بلند مدت رژیم های بسیار کم کالری به طور قابل توجهی متفاوت هستند. در همین راستا، بازگشت وزن شایع است. ترکیب یک رژیم بسیار کم کالری با رفتار درمانی، ورزش، و پیگیری درمان ممکن است از این شرایط پیشگیری کند.

عوارض جانبی و نگرانی ها

بسیاری از بیمارانی که یک رژیم بسیار کم کالری را برای چهار تا ۱۶ هفته دنبال می کنند، عوارض جانبی مانند خستگی، یبوست، حالت تهوع یا اسهال را تجربه می کنند. این علائم معمولا طی چند هفته بهبود یافته و به ندرت بیمار را از تکمیل برنامه غذایی خود باز می دارند.

یکی از شایع ترین عوارض جانبی یک رژیم بسیار کم کالری تشکیل سنگ های صفراوی است. سنگ های صفراوی اغلب در افراد چاق، به ویژه زنان تشکیل می شوند. بروز آنها طی یک برنامه کاهش وزن سریع شایع است. پزشک ممکن است دارویی را برای پیشگیری از تشکیل سنگ های صفراوی طی برنامه کاهش وزن سریع تجویز کند.

رژیم ۹۰۰ کالری

برخی افراد که چاق نیستند یا اندکی اضافه وزن داشته و قصد دارند رژیم بگیرند، ممکن است کاهش وزن از طریق مصرف ۸۰۰ یا ۹۰۰ کالری در روز را مد نظر قرار دهند. در شرایطی که این برنامه غذایی ممکن است در کوتاه مدت موثر باشد، اما احتمالا در بلند مدت کارآمد نخواهد بود. در حقیقت، این رژیم های غذایی سالم و پایدار نیستند.

بسیاری از افرادی که رژیم گرفته و یک رژیم بسیار کم کالری – مانند رژیم ۹۰۰ کالری – را دنبال می کنند، زمانی که بسیار گرسنه می شوند، ممکن است پرخوری کنند. در نتیجه، بازگشت وزن کاهش یافته و حتی افزایش وزن بیشتر امکانپذیر است.

بر همین اساس، دنبال کردن برنامه های کاهش وزن بسیار سخت و مدها و جریان های زودگذر در زمینه کاهش وزن که شامل مصرف روزانه ۹۰۰ کالری یا کمتر می شون، به طور کلی ایده خوبی نیست. ممکن است تبلیغات رژیم های غذایی مختلفی را مشاهده کنید که حتی برخی مدعی سالم بودن نیز باشند، اما بدون تغذیه مناسب احتمالا با احساس خستگی و ابتلا یا تشدید مشکلات سلامت مواجه خواهید شد.

 

رژیم بسیار کم کالری برای چه کسانی در نظر گرفته می شود؟

 

استفاده از مسواک انگشتی برای کودکان

 درآمدن دندان مرحله‌ای طبیعی از زندگی کودک به شمار می‌رود؛ از رویش نخستین دندان شیری یعنی ۶ ماهگی باید به حفاظت و تمیزکردن دندان‌ها توجهی ویژه معطوف داشت و تلاش کرد کودک را به اهمیت این موضوع آگاه کرد. مدیرگروه سلامت دهان و دندان علوم پزشکی شیراز گفت: تمیزنگهداشتن دندان و لثه برای کمک به رویش و سلامت دندان‌ها بسیار اهمیت دارد لذا توصیه می‌کنیم در دوران کودکی، از مسواک انگشتی استفاده شود.

شاهرخ قیصری گفت: برای استفاده صحیح از مسواک انگشتی ابتدا بهتر است دست ‌های خود را قبل از استفاده از مسواک انگشتی با آب و صابون بشوییم؛ سپس شیرخوار را در حالی که سرش به سمت بدن و پاهایش از ما دور است، قرار دهیم.

 

 

این دندانپزشک توصیه کرد: برای باز کردن دهان شیرخوار لازم است انگشت سبابه خود را به آهستگی به گونه شیرخوار فشار دهیم، مسواک انگشتی را روی انگشت اشاره قرار دهیم و به آرامی و با حرکات ملایم لثه و سطوح دندانی شیرخوار را تمیز کنیم. او با بیان اینکه برای کودکان زیر دو سال نیازی به استفاده از خمیر دندان نیست، گفت: مسواک انگشتی را بعد از استفاده باید شست و در محلی خشک و به دور از آلودگی قرار داد.قیصری اضافه کرد: استفاده از مسواک ‌های انگشتی با توجه به طراحی و نحوه استفاده از آن و همچنین کوچک بودن فضای دهان کودک، اغلب هم برای پدر و مادر و هم برای کودک، راحت‌ تر است. او ادامه داد: پدر و مادر باید در هنگام تمیز کردن دندان‌‌های شیرخوار، با هوشیاری تمام به صورت چشمی دندان‌‌ها را معاینه کنند و در صورت مشاهده هر گونه نشانه تغییر رنگ و لکه بر روی دندان، به ویژه طوق دندان ‌های پیشین که محل شایع پوسیدگی است، به دندانپزشک مراجعه کنند.مدیرگروه سلامت دهان و دندان دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: نخستین نوبت دندانپزشکی شیرخوار باید حدود شش ماهگی تا یک سالگی انجام پذیرد تا در صورت نیاز، اقدامات لازم برای پیشگیری از پوسیدگی‌های دندانی شدید، انجام گیرد.

استفاده از مسواک انگشتی برای کودکان

 

گزینه های غذایی سرشار از زینک

 گوشت مرغ فقط حاوی پروتئین نیست بلکه منبع مفید برای تامین زینک نیز به حساب می ‌آید

 

گزینه های غذایی سرشار از زینک (روی)، منجر به کاهش علائم سرماخوردگی و آنفلوآنزا و تقویت سیستم ایمنی بدن می شود.

ماده معدنی زینک برای رشد و ترمیم بافت ها ضروری است و در بسیاری از مواد غذایی که روزانه مصرف می کنید، یافت می شود:

 

جوی دو سر: یک دوم فنجان از بلغور جو حاوی ۱٫۶ میلی گرم از روی است و منبع خوبی از فیبر، ویتامین ها و سایر مواد معدنی محسوب می شود.

 

شکلات تلخ: شکلات هر چه تلخ تر باشد، زینک بیشتری دارد. حدود ۶۰ تا ۶۹ درصد از انواع کاکائوها، حاوی ۰٫۹ میلی گرم زینک است. ممکن است شکلات تلخ به محبوب ‌ترین منبع تامین زینک برای شما بدل شود، اما باید به خاطر داشته باشید که شکلات تلخ نمی‌ تواند به تنهایی نیاز بدن را تامین کند، بعلاوه اینکه باید میزان قند و کالری آن را دقیقا محاسبه کنید و روزانه فقط یک تکه شکلات میل نمائید.

 

مرغ: گوشت مرغ فقط حاوی پروتئین نیست بلکه منبع مفید برای تامین زینک نیز به حساب می ‌آید. برای جذب حداکثر مواد مغذی آن، از مرغ بدون پوست استفاده کنید. فقط ۹۰ گرم مرغ بدون پوست کباب ‌پز شده می‌ تواند زینک روزانه‌‌ افراد را تامین نماید.

 

آجیل و دانه ها: مغزها و دانه های یکی دیگر از منابع بزرگ زینک هستند. به عنوان مثال، مصرف هر اونس دانه کدو تنبل، ۱۵ درصد نیاز روزانه شما به زینک را برطرف می کند. یک قاشق از دانه های چیا نیز حاوی ۰٫۵ میلی گرم زینک است.

 

محصولات لبنی ضمن این که سرشار از کلسیم هستند، زینک فراوان دارند

 

گوشت گاو : هر ۱۰۰ گرم گوشت گاو حاوی ۸٫۶ روی است. برای همین هم می ‌توان گفت که گوشت گاو منبع طبیعی زینک محسوب می‌ شود. در حالت کلی با داشتن یک برنامه‌ غذایی سالم و متعادل مشکلی برای جذب نیاز روزانه به این ماده‌ معدنی پیش نمی ‌آید.

 

ماست: محصولات لبنی ضمن این که سرشار از کلسیم هستند، زینک فراوان دارند به طوری که یک فنجان شیر کم‌ چرب یا بدون چربی ۱ میلی گرم زینک دارد و ۱۷ درصد نیاز روزانه به این ماده معدنی را تامین می کند. این در حالی است که یک فنجان ماست کم‌ چرب یا بدون چربی ۲٫۲ میلی گرم زینک دارد و ۲۰ درصد نیاز روزانه به این ماده معدنی را تامین می کند.

 

لوبیا: یک دوم فنجان لوبیای قرمز تیره حاوی ۰٫۹ میلی گرم روی است و ۶ درصد میزان نیاز به این ماده معدنی را تامین می کند. لوبیا همچنین سرشار از آنتی اکسیدان ها و آهن است.

 

غلات غنی شده صبحانه: به طور کلی یک وعده از آنها ۳٫۸ میلی گرم زینک دارد و ۲۵ درصد نیاز روزانه به زینک را تامین می کند. برچسب پشت محصول را بررسی کنید تا متوجه شوید غلات محبوب صبحانه‌ شما حاوی چه میزان مواد مغذی است. برای حصول نتیجه‌ بهتر، غلات صبحانه ‌ای را انتخاب کنید که حداقل حاوی ۵ گرم فیبر باشد.

 

منبع: iec.behdasht.gov.ir

 

گزینه های غذایی سرشار از زینک

گزینه های غذایی سرشار از زینک

چای بابونه

 محققان یکی از دانشگاههی معتبر جهان بعد از انجام آزمایشات و مطالعات بر روی شماری از بیماران مبتلا به دیابت توانستند تاثیر یک چای گیاهی و طبیعی را به عنوان نوشیدنی دیابتی در تنظیم قند خون ثابت کنند. چای بابونه بهترین نوشیدنی دیابتی برای تنظیم قند خون بیماران دیابتی دیابت! بیماری که شمار زیادی از افراد جامعه در رده های سنی مختلف از ابتلا به آن رنج می برند. برخی به دلیل برنامه غذایی ناسالم و برخی با استرس و فشار عصبی شدید به این بیماری مبتلا شده اند.

محققان در تازه ترین نتایج به دست امده از مطالعات بر روی دیابت به رابطه ای میان مصرف چای گیاهی و کاهش قابل توجه درصد و شدت دیابت در بدن دست یافتند. در ادامه این بخش با فواید چای بابونه برای بیماران دیابتی آشنا خواهید شد.

 

 

فواید چای بابونه به عنوان یک نوشیدنی دیابتی گیاهی تاثیر چای بابونه یک نوشیدنی دیابتی در سلامت بیماران دیابتی به گفته متخصصان این تحقیق مصرف روزانه ۳ فنجان چای بابونه تا حد قابل توجهی میزان قند خون را تنظیم می کند.

در این مطالعات ۶۴ بیمار مبتلا به دیابت مورد بررسی قرار گرفتند و پزشکان با تقسیم کردن این بیماران به دو گروه تحقیقات را انجام دادند.

گروهی از این بیماران دیابتی روزانه آب و گروه دیگر روزانه چای بابونه به عنوان نوشیدنی مصرف کردند تا اینکه بعد از ۲ ماه نتیجه اعلام شد.

قند خون این بیماران در طول این مدت به طور مرتب چک می شد و نتیجه همانطور که انتظار می رفت به نفع دسته ای از بیماران دیابتی بود که هر روز چای بابونه می نوشیدند و قند خون این گروه نسبت به گروه دیگر پایین تر و متعادل تر بود. گفتنی است آنتی اکسیدان فراوانی که به واسطه ی نوشیدن چای بابونه در بدن بیماران دیابتی افزایش پیدا کرده بود موجب شگفتی پزشکان شد.

با افتخار باید بگوییم این مقاله که در دیلی میل منتشر شد نتیجه تحقیقات پزشکان ایرانی در دانشگاه تبریز است.

تاثیرات چای بابونه برای بیماران دیابتی بخشی از خواص داروئی بابونه: ۱). یکی از مهمترین خواص بابونه درمان زخم معده و ورم معده است و جایگزینی مناسب برای داروهای نظیر Lozac و Zantac و غیره می باشد.

برای درمان زخم معده یک لیوان چای غلیظ بابونه درست کنید (۴ قاشق چایخوری بابونه در یک لیوان آبجوش و یا چهار تا چای کیسه ای بابونه در یک قاشق لیوان آب جوش) و صبح ناشتا هستید این لیوان چای را بنوشید و سپس در رختخواب به پشت دراز بکشید و بعد از چهار دقیقه بخوابید و البته بعد از یک ربع ساعت می توانید صبحانه خود را میل کنید. این عمل را بمدت دو هفته ادامه دهید تا زخم و ورم معده بکلی شفا یابد.

۲). تقویت قوای جنسی و اعصاب

۳). ادرار آور و قاعده آور و درمان کننده کمی ترشحات عادت ماهیانه و تسکین درد قاعدگی

۴). افزایش شیر در مادران شیرده

خاصیت دارویی بابونه

خواص دارویی بابونه و چای بابونه ۵). درمان کننده سردرد و میگرن

۶). درمان تکرر ادرار با چای بابونه

۷). تسکین دردهای عضلانی

 

فواید چای بابونه

فواید چای بابونه

صفحه قبل 1 ... 5 6 7 8 9 10 11 12 13 صفحه بعد
<-blogads->