نوشیدنی های مناسب افراد بی خواب

 اگر ناامیدانه در تلاشید تا علی رغم صدای گریه کودک، اثرات جانبی داورهایتان، استرس کاری و یا مهمانی های آخر شب به خواب بروید . درمانهای طبیعی وجود دارد که با مصرف آنها می توانید به خواب خوش بروید.

شیربادام

به گزارش به نقل از سایت سیمرغ، بادام منبع غنی منیزیوم است. ماده معدنی که برای خواب راحت ضروری است و طبق تحقیقی که در مجله طب جایگزین مولکولی Journal of Orthomolecular Medicine منتشر شد زمانی که میزان منیزیوم در بدن خیلی پائین باشد فرد نمی تواند بخوابد و از بی خوابی رنج می برد.

راه حل؟

قبل از خواب شیر بادام بنوشید. اگر یک لیوان شیربادام خیلی بی مزه است سعی کنید آن را با مقداری آب آلبالو و یک قاشق چایخوری عسل مزه دارد کنید. این کار خواب شما را به وضعیت نرمال برمی گرداند.

چای نعناع گربه‌ای Catnip

نعنای گربه ای ( یک گونه از تیره نعناعیان است) فقط برای گربه ها نیست. این گیاه مواد ضد اضطرابی دارد که می تواند ذهن را آرام کرده شما را به خواب عمیق ببرد. چای تی پی دریمزTeepee Dreams از شرکت چای آمریکا Native American Tea Company را امتحان کنید.

بابونه

بابونه همراه با اسطوخودوس یکی از معروفترین و متداولترین درمانها به شکل چای برای خواب است. به این دلیل که خوب عمل می کند, طعم عالی دارد و با افزودن مقداری عسل برای شیرین شدن آن ( عسل همچنین موجب تحریک گیرنده های خواب می شود) کاری راحت برای مبتدی هاست. دانشمندان هنوز نمی دانند چرا بابونه اثرات آرام بخش و خواب آور دارد اما در بسیاری افراد تاثیر داشته و به خوبی با اسطوخودوس ، بادرنجبویه و ریشه سنبل الطیب ترکیب می شود.

نوشیدنی تخم شربتی Chia

امروزه تخم شربتی جزء گروه خوراکیهای فوق العاده قرار دارد. اما اقوام آزتک و مایاها تصور می کردند که تخم شربتی دارای خواص شفابخش شگفت انگیزی است. آنها سرشار از تریپتوفان هستند که موجب خواب می شود . می توانید به جای نوشیدن آب خالی قبل از خواب به آن تخم شربتی اضافه کنید.

شیرنارگیل

فرهنگهای کهن در هند برای قرن ها می دانستند که زردچوبه ادویه ای قدرتمند است که می تواند به درمان التهاب، آرتروز و بسیاری از بیماریها کمک کند زمانی که زردچوبه با یک منبع غنی از منیزیوم مثل شیر نارگیل ترکیب می شود به یک نوشیدنی دلچسب که به خواب کمک کرده و باعث می شود سرحال از خواب بیدار شوید تبدیل می شود. این چیزی است که افراد پرمشغله بدان نیاز دارند.

آب نارگیل

آن را با شیر نارگیل که از فشردن میوه نارگیل به دست می آید اشتباه نگیرید. آب نارگیل کمی تیره ، اندکی شیرین و برای سهولت استفاده هم اکنون در بسته بندی وجود دارد فقط مراقب باشید که از انواع بدون شکر افزوده، مواد نگهدارنده و رنگ استفاده کنید. می توانید آن را به تنهایی یا همراه با سایر میوه ها مثل موز که غنی از پتاسیم یعنی یکی دیگر از مواد معدنی مورد نیاز برای خواب است مصرف کنید.

چای سبز

چای سبزیکی از بهترین منابع ال تیانین L-theanine است. یک قوری چای سبز دم کنید، بگذارید خنک شود و آن را به معجون موز و عسل خود قبل از خواب اضافه کنید یا آن را داغ هنگام خواندن یک کتاب خوب قبل از خواب بنوشید. در چین یکی از بهترین انواع چای سبز چای لانگ چینگ Lung Ching است که به چای دراگون ول dragonwell نیز معروف است به این دلیل که برگهای چای را روی آتش خشک می کنند. از نظر کیفیت ، سهولت استفاده و عطرآرامبخش چای دراگون ول شما را ناامید نمی کند.

اسطوخودوس

از پیش از قرون وسطی اسطوخودوس به عنوان یک آرامبخش مورد استفاده بوده است. تحقیقات رایح درمانی نشان داده حتی بوییدن اسطوخودوس می تواند باعث رهایی از تنش، بهبود خلق و خو و تغییر امواج مغز شود. بهترین نوع اسطوخودوس متعلق به مناطق مدیترانه خصوصاً پرووانس Provence (یکی از شهرهای جنوب شرقی فرانسه )است. وقتی نوبت به لذت از رایحه خوش آن برسد خیساندن چند برگ آن به اندازه چای اسطوخودوس خوب و آرامبخش است.

چای فرنجمشک و لیمو Lemon Balm Tea

این چای موجب خواب آلودگی نمی شود اما به دلیل طعم و بوی لطیف لیمو و نعنا به آرامش و کاهش اضطراب کمک می کند. اگر به دنبال راهی طبیعی برای کاهش استرس هستید چای سنتی بادرنجبویه برای شما جادو می کند و پر از طعم لیموی تازه و نعنا است. اما درصورت استفاده از داروهای پرکاری تیروئید از خوردن آن خودداری کنید.

نوشیدنیهای حاوی پودر منیزیوم

دونده ها، ورزشکاران یا افراد معمولی می توانند از خواص و آسانی استفاده پودرهای منیزیوم برای تقویت مواد معدنی مورد نیاز برای خواب خوب بهره ببرند. می توان این پودرها را فقط با آب مخلوط کرد یا در چای سبز بریزید و برای خواب آماده شوید.

شیر

ممکن است شیر گرم آمینو اسیدها یا موادی که موجب خواب می شود نداشته باشد اما گرمای آن که دربدن شما پخش می شود خاصیت آرامبخشی دارد و نظریه هایی نیز وجود دارد مبنی بر اینکه گرمای شیر ما را به یاد دوران نوزادی که با شیر گرم تغذیه می شدیم می اندازد.

چای شبانه(نوعی نوشیدنی که با گیاهان آرامبخش و خواب آور پر می شود)

علاوه بر چای ها و جوشانده هایی که حاوی یک نوع محصول هستند باید کمی هم از چایهای مخلوط استفاده کنید. این چایها طیف وسیعی از طمعها و در مانهای موثر را به شما عرضه می کند و حاوی موادی هستند که موجب خواب می شود. آنها با قدرت اثرهای متفاوتی عرضه می شوند که می توانید مناسب با شرایط و میزان خستگی خود یکی از آنها را انتخاب کنید.

اووالتین Ovaltine

اووالتین یک طعم دهنده شیر است که از عصاره مالت تهیه می شود. بیشتر افراد بالای ۴۰ سال با اووالتین آشنا هستند یک نوشیدنی صبحانه که قدمت آن به اوایل دهه ۱۹۰۰ در برن سوئیس باز می گردد اما در انگلستان و ایالت متحده نیز تولید می شده است. این پودر باپایه مالت است که برای تهیه نوشیدنی به شیر افزوده می شود اما به عنوان جایگزینی برای لبنیات می توانید آن را با شیر بادام مصرف کنید و میزان منیزیوم شیر بادام را بدین ترتیب به دو برابر افزایش دهید. آن را قبل از نوشیدن کمی گرم کرده مثل شکلات داغ قبل از خواب بنوشید.

گل ساعتی

گل ساعتی یک مسکن مورد توجه آزتکها (آزتک‌ها، یک تمدن سرخ‌پوستی در مکزیک) بوده است و در طول تاریخ به دلیل اینکه بی خوابی را کاهش داده و یک مسکن ملایم است توسط درمانگرها مورد استفاده قرار می گرفته است.

خواب

بله اسم این نوشیدنی واقعاً خواب است و هر شیشه آن محصول شرکت نوروNeuro هیچ رنگ و طعم مصنوعی نداشته و ۳۵ کالری انرژی دارد. این محصول گیاهی است و گواهی OU Kosher certified نیز دارد و در سه طعم عرضه می شود (هلو زردآلو، طالبی انبه و رویای نارنگی) این سه نوشیدنی حاوی موادی مثل تیانین، ملاتونین و منیزیوم هستند که به خواب کمک می کنند پس می توانید قبل از رفتن به رختخواب آن را بنوشید و هیچ زحمتی برایتان ندارد چون مواد آن از قبل مخلوط شده اند.

آب آلبالو

آب آلبالو حاوی میزان زیادی ملاتونین، هورمون تنظیم کننده خواب است. مخلوط آب آلبالو با وانیل و عسل نوشیدنی خوش طعمی می شود که به خواب شما کمک کرده رادیکالهای آزاد را از میان می برد.

ریشه سنبل الطیب

یونانیان و چینیان باستان از ریشه گل سنبل الطیب برای آرام کردن معده، از بین بردن اضطراب و ایجاد خواب عمیق و اصلاح الگوی خواب استفاده می کرده اتد. متداول است که آن را به صورت گرم تنها یا مخلوط با سایر گیاهان می نوشند اما قرص، عصاره و شربت آن نیز در دسترس است. اثرات قوی دارد پس با احتیاط آن را مصرف کنید.

معجون گردو

برای کسانی که به آجیل حساسیت ندارند گردومنبع فو ق العاده تریپتوفان است می توانید آن را قبل از خواب مصرف کرده یا روی تکه های موز خرد کنید و با شیر بادام به صورت معجون شبانه تهیه کنید و خواب جزایر استوائی و باغ بهشت را ببینید.

نوشیدنی های مناسب افراد بی خواب

نوشیدنی های مناسب افراد بی خواب

 درمان غلبه سودا پیاده‌روی بهترین منضج سوداست و در رتبه بعدی خوردن گس‌مزه‌ها و ترش‌مزه‌ها، خوردن سرکه شیرین، سرکنگبین (ترش و شیرین ها) و ماءالجبن قرار دارد. بعد از آن هم هر دو هفته یا هر ماه یک بار برای سه مرحله حجامت عام برای رفع غلبه سودا تجویز می‌شود.

 

 

 

گیاه عاقرقرحا (ریشه ترخون کوهی) نیز سودازداست و در هر جا که اثر سودا باشد این گیاه انبساط پدید می‌آورد، سودا را از هم باز کرده و نرم می‌کند. مثل زگیل و زائده‌های استخوانی و شبه‌استخوانی خصوصا پای پرانتزی و کک و مک. اگر گیاه عاقرقرحا را ۴۰ روز در سرکه قرار دهید و لثه را با آب آن بشویید لثه نرم می‌شود به طوری که حتی با انگشت هم می‌توان دندان را درآورد. ارتودنسی هم در این صورت بسیار آسان می‌شود، چون لثه نرم شده و جابه‌جایی دندان‌ها به راحتی انجام می‌گردد. اگر خواستیم لثه را دوباره سفت کنیم با نمک و عسل باید این کار را انجام دهیم. قره قروت، چون سودازدای آرام است برای تمام مزاج‌ها مفید است.

 

 

 

انفیه هم سودای عمقی را جابه‌جا می‌کند. علاوه بر این‌ها بدانید که تمامی تجویزهای غلبه سودا بستگی به این دارد که سودا در کدام بخش بدن بالا رفته باشد. نکته‌ای که در مورد سودا وجود دارد این است که سودا اصل و پایه بدن است بنابراین طبع سودای معتدل می‌تواند یکی از بهترین مزاج‌ها باشد.

درمان غلبه سودا

درمان غلبه سودا

مهم ترین علائم حمله قلبی

 بیشتر اوقات بیماری های قلبی را به معنای حمله قلبی هم تلقی می کنند . معمولا حمله قلبی را شرایطی نسبت می دهند  که مسیر رگ های خونی با چربی و مواد کلسترولی مسدود شده و مانع ورود خون به قلب شوند، چنین انسدادهایی از رسیدن اکسیژن و مواد مغذی به بافت قلب جلوگیری می کنند، مانع از عملکرد صحیح قلب می شود و منجر به بروز علائم حمله قلبی، سایر بیماری های قلبی و یا سکته ی مغزی می شود.

 

عوامل متعدد و زیادی در به وجود آمدن حمله قلبی موثر است از جمله  مواردی که احتمال ابتلا به حمله قلبی را افزایش می دهد ، سیگار کشیدن ، فشار خون زیاد ، کلسترول بالا ،دیابت ، چاقی ، سابقه خانوادگی و سبک زندگی افراد تمامی این عوامل احتمال ابتلا به بیماری های قلبی را افزایش می دهد که یک از مهم ترین و بهترین راه های پیشگیری  تغییر سبک زنگی است . مهم ترین علائم حمله قلبی چیست؟ نشانه‌هایی که می تواند گویای احتمال ابتلا به حمله‌ی قلبی باشد ممکن است خیلی جزئی باشند و افراد به سادگی از کنار این علائم ساده بگذرند. در این مطلب چند نشانه اصلی  را آورده‌ایم که به هیچ عنوان نباید نادیده‌شان بگیرید:  احساس سنگینی  و درد قفسه سینه

بسیاری از افرادی که دچار حمله قلبی می‌شوند، احساس فشار و سنگینی شدید بر روی سینه خود را تجربه می کنند. گاهی این علامت با سوزش سر دل نیز همراه است.

مراحل مختلفی از حملات قلبی وجود دارد و قرار نیست همه آنها به مرگ منجر شود. اما کسانی که یک بار دچار حمله قلبی شدند بیشتر در معرض حملات قلبی قرار می گیرند. خطر این عارضه تنها زمانی کاهش می یابد که افراد اقدامات مناسب پیشگیرانه را به طور کامل آموخته باشند.

در زنان ممکن است نشانه‌های حمله‌ی قلبی متفاوت از مردان باشد، با این‌ حال درد قفسه‌ی سینه علامت هشداردهنده‌ی درجه ۱ در هر دو جنس است. درد قفسه‌ی سینه ممکن است تیز یا خفیف باشد، یا ممکن است احساس کنید سنگی روی قفسه سینه شما گذاشته شده است. «نشانه‌ی اصلی در مردان و زنان داشتن یک جور درد، ناراحتی، فشار، یا سوزش در قفسه‌ی سینه است. بیش از ۹۰درصد از زنان و مردانی [که دچار حمله‌ی قلبی می‌شوند]این نشانه را دارند.»  سبکی سر، سرگیجه، و درد‌ های دیگر تفاوت جنسیت در بروز علائم حمله قلبی در این نشانه مشخص می‌شود زیرا زنان بیشتر از مردان نفس کم می‌آورند، و دچار تهوع و استفراغ می‌شوند. همچنین، زنان بیشتر دچار  درد گردن، فک، گلو، شکم، و پشت می شوند. رشته‌های عصبی بازو و فک و دیگر نقاط درگیر همراه با رشته‌های عصبی عروق به مغز می‌رسند، بنابراین  مغز در هنگام دریافت گیج می شود و در نتیجه سیگنال‌های دردی که از قلب می‌آید در آن قسمت‌ها بروز پیدا کند. حالت تهوع در بعضی از مواقع  علائم و نشانه های حمله قلبی ممکن است با مشکلات گوارشی از جمله درد در معده، سوء هاضمه، تهوع و استفراغ همراه است. اگرچه این علائم در اغلب موارد ناشی از حمله قلبی نیستند اما باید احتمالات لازم  مورد توجه قرار دهید، به خصوص زمانی که  به صورت ناگهانی اتفاق می افتد. نفس کشیدن سنگین و تنگی نفس نرسیدن خون کافی به قلب یعنی نرسیدن اکسیژن کافی به قلب که این امر موجب تنگی نفس یا بند آمدن نفس خواهد شد که  ممکن است به صورت ناگهانی به وجود  بیایید حتی در زمانی که شما مشغول  استراحت  هستید که ممکن است از علائم  حمله قلبی باشد که باید این موضوع را با پزشک خود در میان بگذارید. تعریق بدن در مطالعه‌ای که توسط دانشگاه شیکاگو انجام شد، مشخص شد که تعریق شدید اولین علائم حمله قلبی است . وقتی سکته قلبی در حال شکل‌گیری است، بدن انبوهی از کاتکول آمین، هورمونی شبیه به دوپامین، ترشح می‌کند. این امر به تعریق سرد و احساس خیس شدن منجر می‌شود. درد در نقاط دیگر بدن

 حمله قلبی فقط به معنای احساس درد در قفسه سینه نیست بلکه نقاط دیگر بدن مانند معده، شانه‌ها، یک یا هر دو دست، کمر، گردن، فک و حتی دندان‌ها نیز  درگیر می کند .  اگر شما در وضعیت استرس‌زا نیستید، اما علائم اضطراب قوی مانند تنگی نفس یا سنگینی قفسه سینه را دارید، ممکن است در آستانه حمله قلبی قرار گرفته باشید.

 

 خستگی مفرط

منظور از خستگی مفرط، خستگی و ته کشیدن انرژی بدون دلیل است. خستگی مفرط، متوالی و ادامه دار، از دیگر علائم حمله قلبی است. تحقیقات نشان می دهند ۷۰ درصد زنان مبتلا به حمله قلبی خستگی مفرط چند هفته قبل از حمله را تجربه کرده اند.

 

مهم ترین علائم حمله قلبی

 

خواص عرق سیر

 بسیاری افراد از بوی سیر بدشان می‌آید، ولی به دلیل خواص درمانی بی‌نظیر آن مصرف آن را برای خود لازم می‌دانند. یکی از راه‌های استفاده از خواص سیر بدون آنکه از بوی بد آن، خودتان و اطرافیانتان را نارحت کنید، خوردن عرق سیر است. در این مقاله مهمترین خواص عرق سیر، طریقه مصرف و عوارض زیاده‌روی در مصرف آن گردآوری شده است. خواص عرق سیر (طبیعت و خواص درمانی) عرق سیر طبیعتی گرم و خشک دارد و ضد میکروب قوی است. این عرق گیاهی مفید، تحلیل برنده مواد زائد سفت شده و غلیظ شده در بدن است که معمولاً منشاء آن بلغم و سودا (غلبه اخلاط و مواد سرد در بدن) است. برخی از مهمترین خواص عرق سیر برای درمان بیماری‌ها به طور خلاصه عبارتند از: ۱٫ کاهش فشار خون یکی از بهترین روش‌های درمان فشار خون بالا و تنظیم آن در طب سنتی مصرف روزانه و منظم عرق سیر است. فشار خون بالا بیماری رایجی در سنین میانسالی است که در صورت کنترل نشدن می‌تواند زمینه‌ساز بروز بیماری‌های قلبی و سکته باشد. مصرف سیر تازه یا عرق تهیه شده از این گیاه تاثیر بسیاری بر کاهش فشار خون بالا دارد. ۲٫ پیشگیری از بیماری‌های قلبی و رفع غلظت خون مصرف عرق سیر باعث کاهش سرعت انعقاد خون می‌شود و از خطر لخته شدن خون و به تبع آن بروز سکته قلبی و مغزی می‌کاهد. در حقیقت سیر و فراورده‌های جانبی تهیه شده از آن مثل قرص سیر، عرق سیر و … به مانند یک آسپرین طبیعی در بدن عمل می‌کنند و مصرف آن‌ها به صورت تازه یا مصرف مکمل‌های طبیعی تهیه شده از آن، خونرسانی به قلب را افزایش می‌دهد. ۳٫ کاهش چربی خون کاهش چربی خون از دیگر خواص عرق سیر برای سلامتی است. مصرف منظم این عرق باعث کاهش میزان کلسترول و تری گلیسیرید خون می‌شود. ۴٫ تنظیم قند خون مصرف مداوم عرق سیر ترشح انسولین را افزایش داده و سطح قند خون را کنترل می‌کند و برای بیماران دیابتی دارویی مفید است. ۵٫ تسکین درد مفاصل و روماتیسم عرق سیر طبع گرم و خشکی دارد و مصرف منظم آن می‌تواند به رفع رطوبت مفاصل و بیماری‌های ناشی از آن کمک کند. سیر حاوی ترکیباتی است که خاصیت ضد التهاب دارد و بر پروستاگلاندین‌هایی که به جلوگیری از التهاب کمک می‌کنند، اثر می‌گذارد و باعث کاهش التهاب مفاصل و تسکین درد‌های مفصلی، روماتیسم و آرتروز می‌شود. ۶٫ خاصیت ضد عفونی کننده و ضد میکروب خاصیت ضد میکروبی و ضدعفونی کنندگی از خواص عرق سیر است. مصرف این عرق به افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند و در پیشگیری از بیماری‌ها موثر است. مصرف منظم سیر تازه یا عرق سیر مانع از آسیب رساندن رادیکال‌های آزاد در اثر پیری، بیماری، آسیب‌های اکسیداتیو و دود سیگار می‌شود. همچنین عرق سیر به علت داشتن آنتی بیوتیک‌های طبیعی برای درمان بیماری‌های عفونی سودمند است. ۷٫ لاغری و کاهش وزن کمک به لاغری و کاهش وزن از دیگر خواص عرق سیر است. مصرف این عرق گیاهی به دلیل مزاج گرم و خشکی که دارد، میتواند تری و رطوبت عامل چاقی افراد بلغمی را کاهش دهد و موجب کاهش وزن و کاهش ذخایر چربی بدن شود. ۸٫ دافع رطوبت معده و مفید برای درمان ورم معده همانطور که گفته شد، عرق سیر به دلیل طبع گرم و خشکی که دارد در دفع بلغم از بدن مفید است و بنابراین در دفع رطوبت معده موثر است و خاصیت ضد التهاب آن به رفع ورم معده کمک می‌کند. همچنین خواص آنتی بیوتیکی و آنتی‌اکسیدانی عرق سیرتازه کمک می‌کند تا باکتری‌های دستگاه گوارش به حد تعادل برسد. ۹٫ سرشار از مواد مغذی آهن، روی، فسفر، کلسیم، منگنز و آلومینیوم عرق سیر تهیه شده از سیر تازه حاوی مقادیر فراوانی از عناصر مورد نیاز بدن مانند آهن، روی، فسفر، کلسیم، منگنز و آلومینیوم است و برای پیشگیری از کم خونی و رفع ضعف بدن مفید است. ۱۰٫ تقویت قوای جسمی و جنسی عرق سیر به تقویت قوای جسمانی و جنسی افراد دارای مزاج سرد کمک می‌کند و آرامبخش و ضد بلغم است. طریقه مصرف عرق سیر بهترین زمان مصرف عرق سیر، خوردن یک استکان عرق بعد از وعده‌های اصلی غذاست.

 

مضرات عرق سیر (موارد احتیاطی و منع مصرف) ۱٫ مصرف عرق سیر برای زنان باردار و مادران شیرده بایستی با احتیاط مصرف شود و خوردن آن در این دوران توصیه نمی‌شود. ۲٫ زیاده‌روی در مصرف عرق سیر باعت آسیب به معده می‌شود و با عوارضی مانند نفخ، سوء هاضمه و یبوست همراه است. ۳٫ مصرف بیش از حد عرق سیر باعث اختلال در جذب ید می‌شود. ۴٫ بروز ناراحتی‌های کلیه و مثانه، صفرا، ناراحتی‌های پوستی، قلبی و ضعف دید از دیگر عوارض جانبی زیاده‌روی در مصرف عرق سیر است. تداخلات دارویی عرق سیر توجه داشته باشید، چنانچه از دارو‌های رقیق کننده خون مانند آسپرین، پلاویکس و … استفاده می‌کنید، نباید در مصرف عرق سیر زیاده‌روی کنید، چون احتمال خونریزی داخلی را افزایش می‌دهد. در پایان توصیه می‌شود، از زیاده‌روی در مصرف این عرق و مصرف خودسرانه آن پرهیز کنید.

خواص عرق سیر

 

غذاهای مفید برای کبد

 کبد ارتباط مستقیم با تغذیه دارد که ما در این مطلب بهترین و بدترین گزینه ها را به شما معرفی خواهیم کرد.

مفید – جو دوسر

غذا‌هایی که فیبر زیادی دارند به کبد کمک می‌کنند بهترین عملکرد خود را داشته باشد. دنبال یک خوراکی خوب برای شروع روزتان می‌گردید؟ جو دوسر را امتحان کنید. تحقیقات نشان داده جو دوسر می‌تواند در کاهش وزن و رها شدن از چربی‌های اضافی شکم که راهی خوب برای پیشگیری از بیماری‌های کبدی است مفید باشد.

مضر ـ. غذا‌های چرب

سیب زمینی سرخ کرده و همبرگر انتخاب‌های ناسالمی برای کبدتان هستند. مصرف زیاد غذا‌هایی که پُر از چربی‌های اشباع هستند می‌تواند باعث شود کبد به سختی بتواند به وظیفه‌اش عمل کند. به مرور زمان التهاب بروز کرده و در نتیجه کبد زخم‌هایی روی کبد ایجاد می‌شود که به آن سیروز کبدی می‌گویند.

مفید ـ. بروکلی

اگر می‌خواهید سلامت کبدتان را حفظ کنید، بیشتری سبزیجات بخورید. بروکلی می‌تواند بخشی از این روش مفید باشد. برخی مطالعات نشان داده‌اند این سبزی تُرد و مغذی کمک‌تان می‌کند از بیماری کبد چرب غیر الکلی دور بمانید. اگر بروکلی بخارپز باب میل‌تان نیست، می‌توانید آن را خرد کرده و همراه با بادام، کران بری خشک شده و کمی سرکه تفت دهید. بروکلی برشته با سیر و کمی سرکه بالزامیک نیز خوشمزه است.

مفید – قهوه

اگر نمی‌توانید روزتان را بدون قهوه سپری کنید پس از شنیدن این خبر خوشحال خواهید شد. پژوهش‌ها نشان داده نوشیدن دو تا سه فنجان قهوه در روز می‌تواند از کبدتان در برابر آسیب ناشی از مصرف الکل یا رژیم غذایی نادرست محافظت کند. برخی از مطالعات نیز حاکی از این هستند که قهوه می‌تواند ریسک سرطان کبد را کاهش بدهد.

مضر- قند و شکر

مصرف قند فراوان تاثیرات مخربی روی کبد دارد. زیرا تبدیل قند به چربی، بخشی از کار کبد است. اگر در مصرف قند و شکر زیاده روی کنید، کبدتان چربی زیادی تولید خواهد کرد که منجر به تجمع چربی اطراف آن می‌شود که جای مناسبی نیست. در بلند مدت، ممکن است دچار بیماری کبد چرب شوید؛ بنابراین به فکر سلامت کبدتان باشید و کمتر سراغ شیرینی‌ها بروید.

مفید – چای سبز

چای سبز منبع آنتی اکسیدانی به نام کاتچین است. تحقیقات نشان داده چای سبز می‌تواند از برخی از سرطان‌ها پیشگیری کند که شامل سرطان کبد می‌شود. چای سبز را داغ بنوشید تا بیشتر از فواید آن بهره‌مند شوید. آیس تی و چای‌های آماده آنتی اکسیدان کمتری دارند.

مفید – آب

یکی از بهترین کار‌هایی که می‌توانید برای سلامت کبدتان انجام دهید، حفظ وزن سالم است. سعی کنید به جای نوشیدنی‌های شیرین مانند نوشابه‌های ورزشی، عادت کنید به نوشیدن آب. تعجب خواهید کرد اگر بدانید با این کار چقدر از کالری مصرف روزانه‌تان کم خواهد شد.

مفید – بادام

مغز‌ها مخصوصا بادام منابع خوبی از ویتامین E. هستند که یک ماده‌ی مغذی مفید برای محافظت از شما در برابر بیماری کبد چرب است. بادام برای قلب‌تان نیز مفید است. هر وقت هوس کردید چیزی بخورید، یک مشت بادام بردارید. می‌توانید از بادام در انواع سالاد استفاده کنید تا تُردی مطلوبی به آن بدهید.

مضر – نمک

بدن شما به مقداری نمک نیاز دارد، فقط به اندازه‌ای که برای عملکرد بدن‌تان لازم است. تحقیقات نشان داده رژیم‌های غذایی که سدیم زیادی دارند می‌توانند منجر به فیبروز سیستیک شوند که اولین مرحله‌ی زخم کبد است. برای کاهش نمک مصرفی‌تان از خوردن غذا‌های فرآوری شده اجتناب کنید و در عوض سبزیجات تازه را جایگزین کنید. سر سفره هم نمکدان نیاورید.

مفید – اسفناج

سبزیجات برگدار دارای آنتی اکسیدان‌های قدرتمندی به نام گلوتاتیون هستند که حامی عملکرد درست کبد است. اسفناج می‌تواند اساس یک سالاد خوب برای شام باشد. تفت دادن اسفناج همراه با سیر و روغن زیتون نیز عالی است. می‌توانید روی آن هم مقداری پنیر پارمزان بریزید.

مفید – بلوبری

بلوبری دارای ماده‌ی مغذی پلی فنول است که می‌تواند از شما در برابر بیماری کبد چرب غیر الکلی محافظت کند. اگر بلوبری دوست ندارید، سایر خوراکی‌های سرشار از پلی فنول‌ها مانند شکلات تلخ، زیتون و آلو را انتخاب کنید.

مفید – ادویه‌ها

دوست دارید همزمان هم از کبدتان محافظت کنید و هم از قلب‌تان؟ پس بیشتر از آویشن و رزماری و مریم گلی استفاده کنید. این گیاهان منابع خوبی از پلی فنول‌ها هستند. ضمنا استفاده از این ادویه‌ها به شما کمک می‌کند به نمک کمتری نیاز پیدا کنید. دارچین، ادویه کاری و زیره‌ی سبز نیز ادویه‌های مناسبی هستند. امتحان کنید!

مضر – غذا‌های بسته بندی

مشکل چیپس و سایر خوراکی‌های بسته بندی شده این است که معمولا پُر از قند و نمک و چربی هستند. با برنامه ریزی به راحتی می‌توانید مصرف این اسنک‌ها را به حداقل برسانید. یک استراتژی خوب: همراه خود مقداری آجیل یا میوه‌ی خشک به محل کارتان ببرید! سیب را هم می‌توانید همراه با کره‌ی بادام زمینی بخورید.

غذاهای مفید برای کبد

 

صفحه قبل 1 ... 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 صفحه بعد
<-blogads->