سرکه سیب قند خون را کاهش می دهد

 سرکه سیب سرشار از مواد لازم برای سلامتی است، بسیاری از خواص سرکه سیب از لحاظ علمی تایید شده‌اند، از جمله این خواص می‌توان به کاهش وزن، کلسترول، سطح قند خون و بهبود دیابت اشاره کرد. سرکه‌ سیب طبیعی حاوی مادر سرکه، رشته‌های پروتئینی، آنزیم‌ها و باکتری‌های مفید است، آنها باعث ظاهر تیره رنگ سرکه می‌شوند، برخی افراد معتقدند بیشترین خاصیت سرکه در مادر سرکه است، اما این موضوع از لحاظ علمی اثبات نشده است. یک قاشق چای‌خوری سرکه‌‌ سیب تنها ۳ کالری دارد که میزان بسیار پایینی است، سرکه سیب علیرغم داشتن مقدار کمی پتاسیم، ویتامین‌ها و املاح معدنی چندانی ندارد، سرکه‌ سیب خوب حاوی اسید آمینه‌ها و آنتی‌اکسیدان‌هاست.

سرکه‌ سیب بسیاری از باکتری‌ها را از بین می‌برد

سرکه می‌تواند عوامل بیماری‌زا از جمله باکتری‌ها را از بین ببرد، سرکه از دیرباز برای پاکسازی و ضدعفونی کردن، درمان قارچ‌های ناخن، شپش، زگیل و عفونت‌های گوش استفاده می‌شده است،هرچند که بسیاری از این کاربردها در حال حاضر مورد تأیید تحقیقات علمی قرار نگرفته‌اند، دو هزار سال پیش بقراط، پدر پزشکی نوین از سرکه برای ضدعفونی زخم‌ها استفاده می‌کرد. اگر شما به دنبال یک راه طبیعی برای حفظ مواد غذایی خود هستید، سرکه سیب می‌تواند بسیار مفید باشد، مطالعات نشان می‌دهند که سرکه مانع از رشد باکتری‌هایی مانند E.coli در مواد غذایی می‌شود. همچنین گزارش‌ها حاکی از این است که سرکه‌ سیب رقیق شده در درمان جوش صورت موثر است، با این حال تحقیقات علمی این خاصیت سرکه را تأیید نکرده است.

 

سرکه سیب قند خون را کاهش می دهد

تاکنون موفقیت‌آمیز‌ترین کاربرد سرکه کمک به درمان بیماران مبتلا به دیابت‌ نوع ۲ بوده است، دیابت نوع ۲ به دنبال افزایش میزان قند خون یا به علت مقاومت در برابر انسولین یا ناتوانی در تولید انسولین، بروز می‌کند. با این حال حتی افرادی که به دیابت مبتلا نیستند، از مشکلات و عوارض ناشی از افزایش قند خون در امان نخواهند بود، گفته می‌شود افزایش قند خون از دلایل اصلی پیری و بیماری‌های مزمن دیگر است. به همین خاطر، حفظ تعادل قند خون برای همه‌ی انسان‌ها بسیار سودمند و ضامن سلامتی آنهاست. افراد باید مراقب سطح قند خون خود باشند. اجتناب از مصرف کربوهیدرات و قند بسیار مهم است. سرکه سیب در این زمینه تاثیر به سزایی دارد، اثبات شده است که سرکه برای قند خون و سطح انسولین بسیار مفید است: افزایش حساسیت انسولین هنگام صرف وعده‌های غذایی پرکربوهیدرات از ۱۹تا ۳۴درصد و کاهش قابل‌ توجه گلوکز خون و واکنش‌های انسولین کاهش ۳۴ درصدی قند خون هنگام صرف ۵۹ گرم نان سفید مصرف ۲ قاشق چای‌خوری سرکه‌‌ سیب قبل از خواب می‌تواند موجب کاهش ۴درصدی قند خون شود، تحقیقات متعدد دیگری نشان می‌دهد که جذب سرکه در موش‌ها و انسان‌ها عملکرد انسولین را بهبود می‌بخشد و قند خون را به میزان قابل‌توجهی کاهش می‌دهد. اگر شما در حال حاضر داروهای کاهش قند خون مصرف می‌کنید، قبل از مصرف هر نوع سرکه، با پزشک خود مشورت کنید.

کاهش وزن و سوختن چربی‌های شکمی با سرکه سیب

مطالعات نشان ‌می‌دهد سرکه سیب در کاهش وزن موثر است، سرکه سیب با ایجاد احساس سیری، به شما برای مصرف کالری کمتر کمک می‌کند و باعث کاهش وزن واقعی می‌شود. مصرف سرکه در کنار غذاهای حاوی کربوهیدرات موجب تشدید احساس سیری در شما می‌شود و ۲۰۰ تا ۲۷۵ کالری کمتر جذب خواهید کرد. مطالعه بر روی ۱۷۵ فرد مبتلا به چاقی نشان داد که مصرف روزانه سیب سرکه بر کاهش چربی شکمی و کاهش وزن موثر بوده است: ۱۵ میلی‌گرم (۱ قاشق چای‌خوری): کاهش ۱،۲ کیلوگرم وزن ۳۰ میلی‌گرم (۲ قاشق چای‌خوری): کاهش ۱،۷ کیلوگرم وزن لازم به ذکر است که اضافه یا کم کردن یک ماده‌ی غذایی به ندرت بر وزن افراد تاثیر دارد. به نظر می‌رسد که سرکه‌ سیب با ایجاد احساس سیری و کاهش سطح گلوکز و انسولین خون می‌تواند به کاهش وزن کمک کند، با این حال استفاده تنها از این روش معجزه نخواهد کرد.

بهبود سلامت قلب با مصرف سرکه سیب

بیماری‌های قلبی امروزه مهم‌ترین عامل مرگ و میر در دنیاست، عوامل بیولوژیک در کاهش یا افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی نقش دارند، تحقیقات انجام شده روی موش‌ها نشان داده است بعضی از این عوامل با مصرف سرکه بهبود یافته‌اند. این مطالعات حیوانی نشان می‌دهد که سرکه سیب موجب کاهش سطح کلسترول و تری گلیسیرید می‌شود، همچنین طبق برخی مطالعات انجام شده، سرکه موجب کاهش فشار خون موش‌های صحرایی شده است، این موارد خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و مشکلات کلیه را افزایش می‌دهند. تنها شواهد انسانی مربوط به یک مطالعه دانشگاه هاروارد است، این مطالعه نشان می‌دهد زنانی که سالاد را با سرکه مصرف کرده‌اند، کمتر در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی قرار داشته‌اند.

اثر احتمالی سرکه سیب در مبارزه با سرطان

سرطان این بیماری وحشتناک ناشی از رشد غیرقابل کنترل سلول‌هاست، در فضای آنلاین تبلیغات بسیاری در مورد تأثیرات ضدسرطانی سرکه‌‌ سیب دیده می‌شود. مطالعات متعدد نشان داده است که سرکه سیب می‌تواند موجب کاهش سلول‌های سرطانی و از بین بردن تومورهای کوچک شود. با این حال این تحقیقات روی سلول‌های کشت‌شده‌ در محیط آزمایشگاه یا موش‌ها انجام شده است، بنابراین نمی‌توانند تایید کننده تاثیر آن بر انسان باشند.

از دیگر خواص سرکه سیب:

خوردن دو قاشق سرکه سیب قبل از خواب، باعث کاهش قند خون ناشتا می شود.

-دردرمان آکنه موثر است

-از اسپاسم روده جلوگیری می کند

-در درمان اسهال موثر است

-در درمان سکسکه موثر است

-مانع سوء هاضمه می شود

-از گرفتگی بینی جلوگیری می کند

-باعث کاهش اشتها می شود

-در درمان شوره سر موثر است

-خواص ضد پیری دارد

-به جذب کلسیم کمک می کند

-باعث کاهش فشار خون می شود

-تری گلیسیرید و کلسترول را کاهش می دهد

-دارای خاصیت آنتی اکسیدان است و از اکسید شدن سلول ها جلوگیری می کند

-حاوی پتاسیم است

-باعث تعادل PH خون می شود

 

 

خواص سرکه سیب

 

ویتامین C و کووید-۱۹

 در شرایطی که پزشکان و پژوهشگران در حال بررسی آثار تزریق وریدی دوز بالای ویتامین C بر کروناویروس جدید هستند، باید به این نکته اشاره داشت که هیچ مکملی، از جمله ویتامین C، نمی تواند از ابتلا به بیماری کووید-۱۹ پیشگیری کرده یا آن را درمان کند.

 

ویتامین C یک ماده مغذی ضروری است که نقش های مختلفی در بدن انسان ایفا می کند. ویتامین C یک آنتی اکسیدان قوی است و می تواند ترکیبات ناپایدار موجود در بدن به نام رادیکال های آزاد را خنثی کرده و به پیشگیری یا معکوس کردن آسیب سلولی ناشی از این ترکیبات کمک کند.

همچنین، ویتامین C در برخی فرآیندهای بیوشیمیایی که بسیاری از آنها با سیستم ایمنی بدن مرتبط هستند، نقش دارد.

تامین نیاز روزانه به ویتامین C از طریق رژیم غذایی تا زمانی که انواع مختلف میوه ها و سبزیجات را مصرف می کنید، نسبتا آسان است.

چگونه بر سیستم ایمنی بدن انسان تاثیر می گذارد

ویتامین C به روش های مختلفی بر سلامت سیستم ایمنی انسان تاثیرگذار است. فعالیت آنتی اکسیدانی آن می تواند التهاب را کاهش دهد که ممکن است عملکرد سیستم ایمنی بدن را بهبود ببخشد.

همچنین، ویتامین C با تقویت تولید کلاژن به حفظ سلامت پوست کمک می کند، بر همین اساس، پوست به عنوان مانعی کاربردی در برابر ورود ترکیبات مضر به بدن عمل می کند. ویتامین C می تواند به روند بهبودی زخم ها نیز کمک کند.

این ویتامین فعالیت فاگوسیت ها، سلول های ایمنی که می توانند باکتری و دیگر ذرات مضر را ببلعند، را تقویت می کند.

افزون بر این، ویتامین C رشد و گسترش لنفوسیت ها، نوعی سلول ایمنی که گردش پادتن ها، پروتئین هایی که می توانند به مواد خارجی یا مضر در خون حمله کنند، را افزایش می دهد.

در مطالعاتی که برای بررسی اثربخشی ویتامین C در برابر ویروس هایی که موجب سرماخوردگی می شوند، انجام شده اند، این ماده مغذی تاثیر چندانی در کاهش احتمال ابتلا به این بیماری نداشته اما ممکن است به تسریع روند بهبودی و کاهش شدت علائم آن کمک کند.

همچنین، برخی شواهد از پژوهش هایی با حضور سوژه های حیوانی و مطالعات موردی در انسان ها نشان داده اند که دوز بالا یا تزریق درون وریدی ویتامین C می تواند التهاب ریه را در برخی بیماری های شدید تنفسی ناشی از H1N1 یا ویروس های دیگر کاهش دهد.

با این وجود، این دوزها بسیار بالاتر از مقدار مصرف توصیه شده روزانه بوده و پژوهش های بیشتری برای بررسی این که استفاده از دوزهای بالای ویتامین C برای کاهش التهاب ریه مفید است، باید انجام شوند. افراد نباید بدون نظارت پزشک دوزهای بالای مکمل های ویتامین C، حتی به صورت خوراکی را مصرف کنند زیرا می تواند موجب بروز عوارض جانی مانند اسهال شود.

ویتامین C و کووید-۱۹

در یک مقاله که در نشریه the Chinese Journal of Infection Diseases منتشر شد، انجمن پزشکی شانگهای استفاده از دوز بالای ویتامین C به عنوان یک روش درمان برای بیماران مبتلا به کووید-۱۹ بستری در بیمارستان را تایید کرد.

توصیه شده است که برای بهبود عملکرد ریه، دوزهای بیشتر از ارزش روزانه از طریق تزریق وریدی دریافت شود که ممکن است به عدم نیاز بیماران به استفاده از دستگاه های تنفس مصنوعی یا نجات جان آنها کمک کند.

افزون بر این، یک بررسی در سال ۲۰۱۹ نشان داد که درمان با دوز بالای ویتامین C هم به صورت خوراکی و هم تزریق وریدی ممکن است به افراد بستری در بخش مراقبت های ویژه با کاهش مدت زمان حضور در این بخش به میزان ۸ درصد و کوتاه کردن مدت استفاده از دستگاه های تنفس مصنوعی به میزان ۱۸٫۲ درصد کمک کند.

اما باید توجه داشت که در حال حاضر، ویتامین C یک بخش استاندارد از برنامه درمان برای بیماران مبتلا به کویید-۱۹ نیست زیرا شواهد کافی در این زمینه وجود ندارند.

اگرچه دریافت دوز بالای ویتامین C از طریق تزریق وریدی برای بررسی این که آیا تاثیری در بهبود عملکرد ریه بیماران مبتلا به کووید-۱۹ دارد مورد آزمایش قرار گرفته اما شواهدی مبنی بر این که مصرف دوزهای بالای مکمل های خوراکی ویتامین C می تواند به بهبود این بیماری کمک کند، وجود ندارد. در حقیقت، مصرف بیش از حد مکمل های خوراکی می تواند موجب عوارضی مانند اسهال نیز شود.

آیا به مصرف مکمل نیاز دارید؟

در حال حاضر، هیچ مدرکی مبنی بر این که استفاده از مکمل های ویتامین C خوراکی به پیشگیری از بیماری کووید-۱۹ کمک می کند، وجود ندارد.

ویتامین C ممکن است مدت و شدت سرماخوردگی های ناشی از ویروس های دیگر را کاهش دهد، اما هیچ تضمینی وجود ندارد که اثری مشابه بر کروناویروس که موجب بیماری کووید-۱۹ می شود، داشته باشد.

افزون بر این، ویتامین C یک ویتامین محلول در آب است و مقدار اضافه آن در بدن ذخیره نشده و از طریق ادرار دفع می شود. مصرف ویتامین C بیشتر به این معنی نیست که بدن شما مقدار بیشتری از آن را جذب می کند.

افزون بر این، اگرچه دوز بالای ویتامین C به نظر می رسد برای درمان بیماری کووید-۱۹ نتایجی امیدوارکننده ارائه کرده است اما این دوزها فوق العاده زیاد بوده و از طریق تزریق وریدی و نه خوراکی وارد بدن بیمار شده اند. همچنین، این گزینه تنها در موارد بسیار جدی برای افراد بستری در بیمارستان استفاده شده است.

بهترین اقدام شما می تواند دنبال کردن یک رژیم غذایی سرشار از میوه ها و سبزیجات مختلف برای دریافت ویتامین C و مواد مغذی و آنتی اکسیدان های مورد نیاز دیگر بدن به صورت طبیعی باشد.

اما اگر قصد خرید مکمل ویتامین C را دارید، انتخاب نمونه های با کیفیت بالا و مصرف دوز درست اهمیت دارد.

حداکثر دوز مصرفی روزانه برای ویتامین C بدون تجربه آثار منفی برابر با ۲,۰۰۰ میلی گرم است. بیشتر مکمل های ویتامین C دوز روزانه بین ۲۵۰ تا ۱,۰۰۰ میلی گرم را ارائه می کنند، از این رو، اگر مراقب نباشید عبور از مرز حداکثری توصیه شده برای مصرف این ویتامین می تواند آسان باشد.

ویتامین C ممکن است با روش های درمانی مانند شیمی درمانی و پرتو درمانی یا داروهای کاهنده کلسترول نیز تداخل داشته باشد.

پیش از آغاز مصرف مکمل ویتامین C ابتدا با پزشک خود در این زمینه مشورت کنید.

ویتامین C و کووید-۱۹

 

رنگ مواد غذایی به ما چه می گوید

 مصرف روزانه حداقل یک وعده سبزیجات برگدار سبز و یک وعده سبزیجات نارنجی رنگ، یکی از توصیه های وزارت بهداشت کانادا است. اما چرا چنین توصیه خاصی ارائه شده است؟ رنگ مواد غذایی چه ارتباطی می تواند با کیفیت و ارزش غذایی آنها داشته باشد؟

 

به طور کلی باید به این نکته اشاره داشت که تمام مواد غذایی که دارای رنگی مشابه هستند، الزاما نباید از خواص مشابهی نیز برخوردار باشند. از نظر تغذیه ای، برابری شیر گاو با پیاز، ماهی تن با گوجه فرنگی یا مغزهای خوراکی با پاستای گندم کامل دشوار است.

با این وجود، ارتباطی بین رنگ میوه ها و سبزیجات و ارزش غذایی آنها وجود دارد و رنگ این مواد غذایی می تواند اطلاعاتی را درباره خواص آنها ارائه کند.

مواد شیمیایی گیاهی – رنگدانه های گیاهی

تمام مواد غذایی حاوی درشت مغذی ها (کربوهیدرات ها، چربی ها، و پروتئین ها) و ریزمغذی ها هستند. احتمالا با ریزمغذی ها تحت نام ویتامین ها و مواد معدنی آشنا هستید. افزون بر این، مواد غذایی گیاهی حاوی برخی مولفه های غیرمغذی یعنی مواد شیمیایی گیاهی نیز هستند.

مواد شیمیایی گیاهی ترکیباتی مفید برای خود گیاهان هستند اما مشخص شده است می توانند برای سلامت انسان نیز مفید باشند. بیشتر آنها نقش آنتی اکسیدانی قدرتمند را ایفا کرده و محافظت در برابر بیماری هایی مانند سرطان، و بیماری های انحطاطی و قلبی‌عروقی را ارائه می کنند.

رنگ مواد غذایی به ما چه می گوید

به طور کلی، ما می توانیم مواد شیمیایی گیاهی که در شکل گیری رنگ مواد غذایی نقش دارند را به سه گروه بزرگ شامل کاروتنوئیدها، کلروفیل و آنتوسیانین ها تقسیم کنیم.

کاروتن ها

رنگدانه های کاروتنوئیدی برای ما اهیمت دارند اما نمی توانیم آنها را در بدن خود سنتز کنیم، از این رو، به دریافت آنها از مواد غذایی وابسته هستیم. این مواد در میوه ها و سبزیجات نارنجی، زرد، و قرمز رنگ وجود دارند.

شواهد علمی نشان می دهند که مصرف کاروتنوئید با خطر کمتر ابتلا به مشکلات قلبی‌عروقی مرتبط است. همچنین، آنها آنتی اکسیدان هایی قدرتمند هستند و از سلامت پوست و چشم ها محافظت می کنند.

از جمله مواد غذایی سرشار از کاروتنوئیدها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

مواد غذایی قرمز رنگ: گوجه فرنگی، گیلاس، آلبالو، تمشک، هندوانه، و فلفل های قرمز

مواد غذایی نارنجی رنگ: هویج، پاپایا، زردآلو، هلو، کدو تنبل، و سیب زمینی شیرین

مواد غذایی زرد رنگ: طالبی، ملون، انبه، و ذرت

کلروفیل

مواد غذایی سرشار از کلروفیل به واسطه رنگ سبز خود به آسانی قابل تشخیص هستند. آنها اساسا به اکسیژن رسانی بهتر به بدن، از بین بردن فلزات سنگین، و بهبود وضعیت جمعیت باکتری های مفید روده کمک می کنند.

افزون بر این، برخی پژوهش ها نشان داده اند که:

کلروفیل ممکن است خواص آنتی اکسیدانی داشته و به پیشگیری از آسیب سلولی ناشی از فعالیت رادیکال های آزاد کمک کند.

کلروفیل در بسیاری از سبزیجات سبز مانند برگ چغندر، اسفناج، بروکلی، مارچوبه، کلم و کنگر فرنگی و همچنین میوه کیوی وجود دارد. این سبزیجات معمولا سرشار از ویتامین K، اسید فولیک و منیزیم هستند.

همچنین، بیشتر آنها حاوی کاروتن ها نیز هستند. این تنها رنگدانه زردی است که در پس کلروفیل سبز رنگ قدرتمند پنهان شده است.

آنتوسیانین ها

آنتوسیانین ها به واسطه رنگ بنفش و آبی که در میوه ها و سبزیجات ایجاد می کنند به آسانی قابل تشخیص هستند. از جمله مواد غذایی سرشار از این ترکیبات می توان به بلوبری، شاه توت، انگورها، و کلم قرمز (بنفش) اشاره کرد. البته برخی میوه های قرمز مانند توت فرنگی نیز سرشار از آنتوسیانین ها هستند.

آثار آنتی اکسیدانی آنتوسیانین ها با خطر کمتر تجربه سکته قلبی در زنان جوان و میانسال مرتبط است. مطالعات اپیدمیولوژیک نیز مصرف منظم برخی آنتوسیانین ها را با موارد زیر پیوند داده اند:

– خطر کمتر ابتلا به بیماری قلبی‌عروقی

– خطر کمتر ابتلا به دیابت نوع ۲

– ارائه اثر محافظتی از نورون ها

– حفظ موثر وزن بدن

– نرخ کمتر مرگ و میر

رنگ مواد غذایی – در مورد سبزیجات سفید رنگ شرایط چگونه است؟

سبزیجات سفید رنگ اغلب کمتر مورد توجه قرار می گیرند، با این وجود، آنها نیز حاوی بسیاری مواد مغذی خاص هستند.

تره فرنگی، ترب ها، پیاز و سیر سرشار از ایندول ها هستند. همچنین، پیاز و سیر سرشار از کوئرستین و آلیسین هستند که این مواد به بهبود سلامت قلبی‌عروقی کمک می کنند.

رنگ مواد غذایی و رژیم غذایی

زمانی که موضوع دنبال کردن یک رژیم غذایی سالم و متعادل مطرح می شود، تنها نباید بر رنگ مواد غذایی تکیه کرد، بلکه باید بر ارزش غذایی هر میوه، سبزی و غله متمرکز شوید. در حقیقت، مواد مغذی گیاهی بسیاری در سبزیجات و میوه ها وجود دارند که تنها بر اساس رنگ قابل تشخیص نیستند.

همچنین، ما نمی توانیم بگوییم که میوه های نارنجی بهتر از میوه های بنفش هستند یا برای پیشگیری از بیماری قلبی‌عروقی تنها باید به مصرف مواد غذایی قرمز رنگ متکی باشیم. با دنبال کردن یک رژیم غذایی حاوی مواد غذایی با رنگ های مختلف می توان از دریافت مواد مغذی مختلف به میزان کافی اطمینان حاصل کرد.

رنگ مواد غذایی به ما چه می گوید

 

تفاوت اتانول و متانول در چیست

 با توجه به نیازی که اخیرا به علت شیوع ویروس کرونا ایجاد شده است، شمار زیادی از مردم به دنبال اقلام بهداشتی و مواد ضدعفونی کننده برای خود هستند و این مواد بهداشتی به دلیل تقاضای بالا از سمت مشتریان، با کمبود مواجه شده است و حالا افراد بدون آگاهی و اطلاعات کافی از اقلام بهداشتی، دست به استفاده از هر ماده‌ای می‌زنند؛ به خصوص موادی که به دلیل تشابه ظاهری و حتی اسمی، منجر به رونق گرفتن کاسبی بعضی سودجویان از این فضای کرونایی شده است.

 

صحبت از دو محلول به نام اتانول و متانول است که ظاهراً تنها تفاوتشان در حروف اول نوشتاری آن‌هاست، ولی در باطن یکی از آن‌ها سمی و آسیب رسان است و دیگری با درصد خاصی از غلظت می‌تواند درجهت ضدعفونی کردن دست‌ها استفاده شود.

محلول “اتانول” چیست؟

اتانول یا الکل اتیلیک با فرمول C ۲ H ۵ OH ترکیب شیمیائی با بوی خاص و آتش‌گیری است. این الکل همان ماده‌ای است که در نوشیدنی‌های الکلی با درصد‌های مختلف پیدا می‌شود. علاوه بر این در صنایع مختلف کاربرد فراوان دارد. اتانول به دلیل نقطه انجماد پائین در صنعت ضدیخ‌سازی استفاده می‌شود. حلال بسیار خوبی است و در صنعت عطرسازی، رنگسازی و … استفاده می‌شود. محلول ۸۵٪ – ۷۰ آن به عنوان محلول ضدعفونی‌کننده کاربرد دارد. اتانول با تغییر دادن پروتئین و حل کردن چربی، میکرو ارگانیسم‌های آن‌ها را از بین می‌برد. البته این عمل فقط در برابر باکتری‌ها و ویروس‌ها و قارچ‌ها مؤثر است.

محلول “متانول” چیست؟

 

این ماده به صورت محدود به عنوان سوخت در موتور‌هایی با سیستم احتراق داخلی استفاده می‌شود. متانول اثرات مخربی روی بینائی دارد و از راه پوست جذب می‌شود. فوق‌العاده قابل احتراق است، اما در دمای محیط آتش نمی‌گیرد. متانول ماده‌ای سمی است و نوشیدن آن موجب نابینایی و حتی مرگ می‌شود. هنگام استفاده از متانول باید از ماسک و دستکش استفاده کرد، چون از طریق تنفس و پوست وآشامیدن نیز می‌تواند جذب شود.

‌آیا می‌توان از متانول (الکل صنعتی) بجای اتانول (الکل سفید) به منظور ضدعفونی کردن استفاده کرد؟

متانول در بین الکل ها، ضعیف‌ترین خاصیت میکروب کشی را دارد؛ لذا به ندرت بدین منظور استفاده می‌شود. علاوه براین، متانول از طریق پوست، دستگاه تنفسی، دستگاه گوارشی می‌تواند جذب شود و در بدن انسان به متابولیت‌های سمی فرمالدهید، فرمات (اسید فرمیک) و CO ۲ تبدیل شود. نه تنها متانول به شدت سمّی است بلکه کمترین خاصیت ضدعفونی رو بین الکل‌ها دارد که می‌تواند سبب بروز عوارضی همچون درماتیت (التهاب پوست)، آسیب چشمی از جمله کوری، نارسایی کلیه، کما و مرگ شود.

مسمومیت، غالبا به دلیل مصرف تصادفی محصولات حاوی متانول رخ می‌دهد یا زمانی که آن را به عنوان یک جایگزین اتانول به صورت غلط مصرف کنند. دوز کشنده در انسان بطور دقیق مشخص نشده، ولی در رنج ۱-۰/۳ گرم بر کیلوگرم گزارش شده است. متانول را نباید برای ضدعفونی سطوح استفاده کرد.

 

آیا حتما برای پیشگیری از شیوع کرونا باید با الکل دست‌های خود را ضدعفونی کنیم؟

جمال میرزایی متخصص عفونی در گفتگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان اظهار کرد: مردم به دلیل هراسی که از ابتلا به ویروس کرونا پیدا کرده اند، برای شستشوی دست‌ها وسواس به خرج می‌دهند و گمان می‌کنند حتما باید از ماده خاصی مانند اتانول (الکل سفید) برای ضدعفونی کردن بهره ببرند در حالی که صابون‌های معمولی و شوینده‌هایی که در گذشته هم استفاده می‌شد، می‌تواند تا حد زیادی به پیشگیری کرونا کمک کند.

او ادامه داد: گرچه اتانول (الکل سفید) می‌تواند برای ضدعفونی کردن دست‌ها گزینه خوبی باشد، اما بیشتر زمانی توصیه می‌شود که این ماده درصورت نبود دسترسی به آب و صابون و شوینده‌های دیگر مورد استفاده قرار گیرد.

میرزایی در پایان گفت: بعضی افراد، با وسواس بعد از شست‌وشو با آب و صابون، مجددا الکل و ژل به دست خود می‌زنند که باید بدانند این‌کار به جز حساس کردن پوست دست خود، آن‌چنان تاثیر مثبتی درجهت ضدعفونی شدن ندارد و صرفا شست‌وشوی مداوم دست‌ها بعد از هر تماس به اشیا و سطوح آلوده توصیه می‌شود.

تفاوت اتانول و متانول در چیست

 

اسکنرهای حرارتی در تشخیص افراد آلوده به کروناویروس جدید چقدر موثر هستند؟

 اسکنرهای حرارتی در تشخیص افراد آلوده به کروناویروس جدید چقدر موثر هستند؟

 

اسکنرهای حرارتی در تشخیص افرادی که به واسطه آلوده شدن به کروناویروس جدید تب دارند (به عنوان مثال، دارای دمایی بالاتر از دمای عادی بدن) موثر هستند.

با این وجود، آنها نمی توانند افرادی که آلوده شده اما هنوز علائم بیماری مانند تب در آنها ظاهر نشده است را شناسایی کنند. پس از تماس با ویروس بین ۲ تا ۱۰ روز طول می کشد تا فرد آلوده بیمار شده و دچار تب شود.

اسکنرهای حرارتی در تشخیص افراد آلوده به کروناویروس جدید چقدر موثر هستند؟

 

صفحه قبل 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 صفحه بعد
<-blogads->