تفاوت های کرونا با سرماخوردگی و آنفلوآنزا – فیلم

 اگر علائم بیماری دارید باید قبل از هر کاری خود را از سایر افراد جدا کنید. اما این علائم ممکن از مربوط به سرماخوردگی یا آنفولانزا باشد. چطور میتوانیم بفهمیم به کرونا مبتلاشده‌ایم، سرما خورده‌ایم یا آنفولانزا گرفته‌ایم؟

این ویدیو را مشاهده کنید تا متوجه تفاوت های کرونا با سرماخوردگی و آنفلوآنزا شوید.

 

مثلا سرعت ظاهر شدن علائم می‌تواند به شما در تشخیص بیماری‌تان کمک کند. اگه علائم بیماری به سرعت ظاهر شد، احتمالن آنفولانزا گرفته اید چون علائم کرونا و سرماخوردگی به تدریج ظاهر می‌شود

داشتن تب از علائم شایع بیماری کرونا و آنفولانزا است. پس اگر علائم بیماری با تب همراه نبود احتمالا سرما خورده اید. اگر سردرد و لرز دارید احتمال آنفرانزا بیشتر است. چون داشتن لرز و سردرد در مبتلایان به بیماری کرونا و کسانی که سرما خورده‌اند به ندرت اتفاق می‌افتد

اگر سرفه‌ می‌کنید آنفولانزا نگرفته‌اید. سرفه خشک یکی از علائم بیماری کرونا است. اما اگر سرفه‌ شما مرطوب باشد احتمالن سرما خورده‌اید.

هرچند گرفتگی بینی در هر سه بیماری شایع است اما آبریزش بینی نشانه سرماخوردگی است. اگر آنفولانزا گرفته باشید هم ممکن است آبریزش بینی داشته باشید اما این علامت در مبتلایان به کرونا به ندرت دیده می‌شود

عطسه کردن هم یکی دیگر از علائم سرماخوردگی است. عطسه کردن در مبتلایان به کرونا و آنفولانزا به ندرت دیده می‌شود

تنگی نفس از علائم بیماری کروناست اما در کسانی که آنفولانزا گرفه‌اند هم دیده می‌شود، ولی در سرماخوردگی بسیار نادر است

داشتن حالت تهوع یا اسهال از علائم آنفولانزا است و در مبتلایان به کرونا و کسانی که سرما خورده‌اند به ندرت دیده می‌شود

با برسی علائم بیماری در این شرایط بحرانی می‌توانیم با اطلاع از نوع بیماری‌مان بیشترین کمک را به کادر درمانی بکنیم.

 

تفاوت های کرونا با سرماخوردگی و آنفلوآنزا – فیلم

 

محرومیت و کمبود خواب چیست ؟

 محرومیت خواب در صورتی رخ می دهد که خواب کافی نداشته باشید ، اما ، کمبود خواب مفهومی وسیع تر دارد و هنگامی رخ می دهد که یک یا چند مورد زیر را داشته باشید :

– خواب کافی نداشته باشید (محرومیت از خواب ) – در زمان اشتباه در طول روز خوابیده باشید . ( یعنی با ساعت طبیعی بدن هماهنگ نیستید ) – به خوبی نخوابیدید یا انواع مختلف خواب هایی که بدن شما نیاز دارد را نگذرانده اید . – اختلال خواب دارید که باعث می شود نتوانید به مقدار کافی بخوابید یا کیفیت خواب شما را کم می کند .

 

در این مقاله به بررسی مساله کمبود خواب خواهیم پرداخت …

 

خوابیدن مانند خوردن ، نوشیدن و تنفس کردن ، یکی از نیازهای اساسی انسان است . مانند بقیه نیازها ، خوابیدن بخشی مهم برای سلامتی در طول زندگی است . کمبود خواب می تواند منجر به مشکلات جسمی و روانی ، آسیب ها ، فقدان بهره وری یا حتی افزایش خطر مرگ شود .

 

 

بررسی اجمالی برای درک کمبود خواب ، بهتر است بدانید خواب چگونه انجام می شود و چرا اهمیت دارد . دو نوع خواب ، خواب REM (حرکت سریع چشم ) و خواب غیر REM می باشند .خواب غیر REM شامل خواب عمیق یا خواب آهسته می شود . خواب دیدن معمولا در طول خواب REM اتفاق می افتد . معمولا خواب REM و غیر REM در یک الگوی منظم ۳ الی ۵ دوره ای در هر شب اتفاق می افتد . توانایی شما برای عملکرد بهتر به دریافت کافی از هر دو نوع خواب و به خوابیدن در زمانی که بدن شما برای خوابیدن آماده است ، بستگی دارد .

 

شما یک ساعت بدن دارید که زمان بیدار شدن و زمان آماده شدن برای خواب را کنترل می کند . این ساعت معمولا از یک ریتم تکراری ۲۴ ساعته ( به نام ریتم شبانه روزی ) پیروی می کند . این ریتم بر هر سلول ، بافت و عضو بدن و چگونگی عملکرد آن ها تاثیر می گذارد . اگر شما به اندازه کافی نخوابید ، در زمان نامناسب بخوابید یا خواب کم کیفیتی داشته باشید ، احتمالا در طول روز احساس خستگی می کنید . هنگامی که بیدار می شوید ممکن است احساس شادابی و هوشیاری نکنید .

 

کمبود خواب می تواند در کار ، مدرسه ، رانندگی و وظایف اجتماعی اختلال ایجاد کند . کمبود خواب ممکن است در یادگیری ، تمرکز و واکنش شما مشکل ایجاد کند . هم چنین باعث شود در قضاوت کردن ، واکنش و احساسات با مشکل مواجه شوید . کمبود خواب باعث ناامیدی ، بدخویی و نگرانی در موقعیت های اجتماعی می شود .

 

علائم کمبود خواب ممکن است بین کودکان و بزرگسالان متفاوت باشد . کودکانی که با کمبود خواب مواجه هستند ممکن است بیش از حد فعال باشند ، بدرفتاری کرده و در مدرسه ضعیف عمل کنند .

 

جمع بندی کمبود خواب یکی از مشکلات سلامتی رایج در ایالت متحده آمریکاست و افراد زیادی در سنین متفاوت خواب کافی ندارند . به عنوان مثال یک نظر سنجی در مراکز کنترل و پیشگیری بیماری ها نشان می دهد ، حدود ۷ الی ۱۹ درصد افراد بالغ در آمریکا خواب کافی ندارند .

 

تقریبا ۴۰ درصد از افراد بالغ حداقل یک بار در ماه در طول روز بدون مقدمه به خواب می روند . همچنین تخمین زده می شود که ۵۰ تا ۷۰ میلیون آمریکایی مبتلا به اختلال مزمن خواب هستند .

 

کمبود خواب با بسیاری از مشکلات حاد سلامتی مانند بیماری های قلبی ، کلیوی ، فشار خون بالا ، دیابت ، سکته مغزی ، چاقی و افسردگی مرتبط است .کمبود خواب هم چنین با افزایش خطر آسیب در بزرگسالان ، نوجوانان و کودکان همراه است . برای مثال خواب آلودگی راننده باعث آسیب های جدی و مرگبار در تصادفات رانندگی می شود . کمبود خواب در سالمندان باعث افتادن و شکستن استخوان ها می گردد .

 

علاوه بر این ، کمبود خواب در خطاهای انسانی مربوط به تصادفات فجیع ( مانند سقوط راکتور هسته ای ، غرق شدن کشتی های بزرگ و حوادث هوایی ) نقش دارد .

 

یکی از افسانه های رایج این است که انسان می تواند کم خوابیدن بدون تاثیرات منفی را یاد بگیرد . به هر حال تحقیقات نشان می دهد که داشتن خواب کافی ِ با کیفیت در زمان مناسب برای سلامتی ذهنی و فیزیکی ، کیفیت زندگی و ایمنی لازم است .

 

فرآیند خواب

 

چه چیزی شما را به خواب فرو می برد ؟ عوامل زیادی در آماده کردن بدن شما برای خوابیدن و بیدار شدن نقش دارند . شما یک ساعت داخلی بدن دارید که زمان بیدار شدن و هنگامی که بدن شما برای خوابیدن آماده است را کنترل می کند . ساعت بدن معمولا یک ریتم تکراری ۲۴ ساعته ( به نام ریتم شبانه روزی) دارد . دو عامل برای کنترل این ریتم نقش دارند . اولین عامل یک محرک برای خوابیدن است که هر ساعتی که شما بیدار هستید ایجاد می شود . این مرحله ی خواب در شب به اوج خود می رسد ، یعنی زمانی که اکثر مردم به خواب می روند . به نظر می رسد یک ترکیب به نام آدنوزین در این مرحله از خواب نقش دارد . در زمان بیداری سطح آدنوزین در مغز افزایش می یابد . افزایش سطح این ترکیب علامت رسیدن به مرحله خواب است . هنگامی که شما خواب هستید ، بدن شما آدنوزین را تجزیه می کند .

 

عامل دوم شامل ساعت داخلی بدن می شود . این ساعت با نشانه های معینی در محیط هماهنگ است . نور ، تاریکی و نشانه های دیگر تعیین می کنند چه زمانی شما احساس بیداری یا خواب آلودگی کنید . به عنوان مثال سیگنال های نور که از طریق چشمانتان دریافت می شود به ناحیه خاصی از مغزتان می گوید که الان روز است . این ناحیه از مغز ساعت بدن را با دوره های شب و روز هماهنگ می کند .

 

بدن شما مواد شیمیایی را در یک ریتم روزانه آزاد می کند که ساعت بدن با آن کنترل می شود . وقتی هوا تاریک می شود بدن یک هورمون به نام ملاتونین آزاد می کند . ملاتونین به بدن علامت می دهد که زمان آماده شدن برای خواب است و کمک می کند تا احساس خواب آلودگی کنید .میزان ملاتونین خون در شب به اوج خود می رسد . محققان معتقدند این مرحله بخش مهمی برای آماده شدن بدن برای خواب است . قرار گرفتن در معرض نور مصنوعی در شب در این روند اختلال ایجاد می کند . نمونه های نور مصنوعی شامل نور صفحه تلویزیون و کامپیوتر یا نور زیاد یک ساعت زنگدار است .

 

هنگام طلوع آفتاب بدن شما هورمون کورتیزول را آزاد می کند . این هورمون به طور طبیعی بدن شما را برای بیدار شدن آماده می کند .

 

ریتم و ساعت بدن با تغییر سن ، تغییر می کند . نوجوان ها نسبت به بچه های کوچک تر و بزرگسالان شب ها دیرتر به خواب می روند چون در یک چرخه ۲۴ ساعته ملاتونین در نوجوانان دیرتر آزاد می شود و به اوج خود می رسد ، در نتیجه طبیعی است که بسیاری از نوجوان ها ترجیح می دهند شب ها دیرتر بخوابند و صبح ها دیرتر بیدار شوند .

 

انسان ها در سال های اولیه عمرشان ( یعنی در سن رشد) به خواب بیشتری نیاز دارند . به عنوان مثال ، نوزادان ممکن است روزانه بیشتر از ۱۶ ساعت بخوابند و بچه ها در سنین قبل از مدرسه به چرت زدن نیاز دارند . بچه های کوچکتر بیشتر مایلند در اوایل شب بخوابند . نوجوان ها مایلند صبح ها بیشتر بخوابند . هم چنین افراد مسن ها مایلند زودتر بخوابند و زودتر بیدار شوند .

 

الگو و نوع خواب با افزایش سن تغییر می کند . برای مثال ، کودکان وقت بیشتری را در خواب REM سپری می کنند . میزان خواب عمیق ( یک مرحله از خواب غیر REM ) در اوایل کودکی افزایش می یابد و پس از دوران بلوغ به شدت کاهش می یابد . با افزایش سن این کاهش ادامه می یابد .

 

اهمیت خواب

 

چرا خواب اهمیت دارد ؟ خواب در زندگی سالم و سلامتی نقش مهمی دارد . خوابیدن به اندازه کافی و در زمان مناسب می تواند به سلامتی ذهنی و فیزیکی ، کیفیت زندگی و ایمنی کمک کند . احساسی که شما در هنگام بیداری دارید به اتفاقی که در هنگام خوابیدن می افتد بستگی دارد . در طول خواب بدن شما برای تقویت سلامتی ذهنی و فیزیکی فعالیت می کند . در بچه ها و نوجوان ها ، خواب به فرآیند رشد هم کمک می کند .

 

آسیب کمبود خواب می تواند در جریان یک حادثه ( مانند تصادف اتومبیل ) و یا در طی زمان نمایان شود . برای مثال کمبود خواب مداوم می تواند باعث افزایش خطر بیماری شود . هم چنین بر روی طرز فکر ، واکنش ، کار کردن ، یادگیری و نحوه برخوردتان با دیگران اثر منفی بگذارد .

 

 

عملکرد مغز سالم و احساس سلامتی

خواب به مغز شما کمک می کند تا بهتر عمل کند . وقتی شما خواب هستید ، مغز شما برای روز بعد آماده می شود . مغز در زمان خواب مسیرهای جدیدی را ایجاد می کند تا به یادگیری و به یاد آوردن اطلاعات کمک کند .

 

تحقیقات نشان می دهد یک خواب شبانه خوب روند یادگیری را بهبود می بخشد . خواب به یادگیری ریاضیات ، نواختن پیانو ، بازی گلف و راندن ماشین کمک می کند و مهارت حل مساله و یادگیری را بهبود می بخشد . هم چنین خواب به دقت ، تصمیم گیری و خلاقیت کمک می کند .

 

تحقیقات نشان می دهد کمبود خواب باعث ایجاد تغییراتی در قسمت هایی از مغز می شود . اگر شما با مشکل کمبود خواب مواجه هستید ممکن است در تصمیم گیری ، حل مساله ، کنترل رفتار و احساسات و هماهنگ شدن با تغییرات مشکل داشته باشید . هم چنین کمبود خواب با افسردگی ، خود کشی و رفتارهای پرخطر مرتبط است .

 

بچه ها و نوجوان هایی که با مشکل کمبود خواب مواجه هستند ممکن است در برخورد با دیگران مشکلاتی داشته باشند . آن ها ممکن است احساس عصبانیت یا اضطراب کنند ، احساساتشان در نوسان باشد ، احساس ناراحتی یا افسردگی کنند یا بی انگیزه باشند . آنها هم چنین ممکن است در تمرکز کردن مشکل داشته باشند ، نمرات پایین تری بگیرند و دچار استرس شوند .

 

تاثیر خواب بر سلامتی

 

تاثیر خواب بر سلامتی فیزیکی

خواب در سلامتی فیزیکی نقش مهمی دارد . برای مثال خواب در ترمیم و درمان رگ های خونی و قلبی نقش دارد . کمبود خواب مداوم با افزایش خطر بیماری های قلبی ، کلیوی ، فشار خون بالا ، دیابت و سکته مغزی مرتبط است . کمبود خواب خطر چاقی را نیز افزایش می دهد . نتیجه یک مطالعه بر روی نوجوانان نشان داد هر ساعت کمبود خواب ، احتمال چاق شدن را افزایش می دهد . کمبود خواب خطر چاقی را در سنین دیگر هم افزایش می دهد .

 

خواب به تعادل هورمون هایی که باعث احساس گرسنگی (گرلین) یا سیری (لپتین) می شوند کمک می کند . وقتی شما خواب کافی نداشته باشید میزان هورمون گرلین افزایش و هورمون لپتین کاهش می یابد . این امر باعث می شود در زمانی که خواب کافی نداشته اید بیشتر احساس گرسنگی کنید .

 

خواب بر واکنش شما به انسولین (هورمونی که سطح قند خون را کنترل می کند ) هم تاثیر می گذارد . کمبود خواب ناشی از قند خون بالا خطر ابتلا به دیابت را افزایش می دهد .

 

خواب به رشد سالم کمک می کند . خواب عمیق باعث می شود بدن هورمون هایی را آزاد کند که باعث رشد طبیعی در بچه ها و نوجوان ها می شوند . این هورمون ها حجم عضلات را افزایش می دهند و به ترمیم سلول ها و بافت ها در بچه ها ، نوجوان ها و بزرگسالان کمک می کنند . خواب در بلوغ و باروری هم موثر است .

 

سیستم ایمنی بدن شما برای کارکرد بهتر به خواب نیاز دارد . کمبود خواب مداوم می تواند بر عملکرد سیستم ایمنی بدن تاثیر بگذارد . برای مثال اگر شما دچار کمبود خواب باشید ممکن است در مقابله با عفونت های معمول مشکل داشته باشید .

 

عملکرد روزانه و ایمنی

خواب کافی در زمان مناسب عملکرد شما را در طول روز بهبود می بخشد . افرادی که دچار کمبود خواب هستند در محل کار یا مدرسه بهره وری کمتری دارند . آن ها زمان زیادی را برای انجام کارها صرف می کنند ، واکنش آهسته تری دارند و بیشتر اشتباه می کنند . پس از چند شب کم خوابی حتی به میزان ۱ یا ۲ ساعت در هر شب ، عملکرد شما مانند زمانی که یک یا دو روز کامل نخوابیده اید تحت تاثیر قرار می گیرد .

 

کم خوابی به چرت زدن منجر می شود . ( چرت زدن به لحظات کوتاهی از خوابیدن گفته می شود که در هنگام بیداری اتفاق می افتد ) .

 

شما نمی توانید چرت زدن را کنترل کنید و ممکن است از آن با خبر نباشید . برای مثال آیا تا به حال به جایی سفر کرده اید که قسمتی از مسافرت را به یاد نیاورید ؟ اگر چنین است ، ممکن است چرت زدن را تجربه کرده باشید .

 

حتی اگر رانندگی نکنید ، چرت زدن بر روی عملکردتان تاثیر می گذارد . برای مثال اگر به یک سخنرانی گوش بدهید ، ممکن است بخشی از اطلاعات سخنرانی را از دست بدهید یا هدف سخنرانی را درک نکنید . در حقیقت شما در طول سخنرانی به خواب رفته اید و از آن بخش باخبر نیستید .

 

برخی مردم از خطرات کمبود خواب با خبر نیستند . در حقیقت ، آن ها نمی دانند که دچار کمبود خواب هستند . حتی با خواب کم یا خواب کم کیفیت ، ممکن است فکر کنند عملکردشان خوب است . برای مثال رانندگان خواب آلود ممکن است احساس کنند قادر به رانندگی هستند . با این حال مطالعات نشان می دهد کمبود خواب می تواند به میزان مست بودن یا حتی بیشتر از آن بر توانایی رانندگی تاثیر منفی بگذارد . برآورد شده است که سالیانه در ۱۰۰ هزار تصادف رانندگی ، خواب آلودگی راننده منجر به ۱۵۰۰ مرگ شده است .

 

رانندگان تنها افرادی نیستند که تحت تاثیر کم خوابی قرار می گیرند . کم خوابی می تواند اقشار مختلف مردم شامل پزشکان ، خلبانان ، دانش آموزان ، وکلا ، مکانیک ها و کارگران خطوط مونتاژ را تحت تاثیر قرار بدهد .

 

کمبود خواب تنها باعث مشکلات شخصی نمی شود بلکه می تواند باعث ایجاد مشکلات در مقیاس بزرگتر شود . برای مثال کمبود خواب در خطاهای انسانی مربوط به حوادث وحشتناک مانند ذوب شدن سوخت هسته ای ، غرق شدن کشتی های بزرگ و تصادفات هوایی نقش دارد .

 

چه مقدار خواب کافی است ؟

مقدار خوابی که روزانه به آن نیاز دارید در طول دوره های زندگی تغییر می کند . اگر چه نیاز خواب هر فرد متفاوت است ، نمودار زیر توصیه های عمومی برای گروه های سنی مختلف را نشان می دهد . این نمودار توصیه های اخیر دانشگاه پزشکی خواب آمریکا را نشان می دهد که توسط دانشگاه اطفال آمریکا تایید شده است .

 

نوزادان ۴ تا ۱۲ ماهه میزان خواب توصیه شده ………. ۱۲ الی ۱۶ ساعت در روز (شامل چرت ها )

بچه های ۱ تا ۲ ساله میزان خواب توصیه شده ………. ۱۱ الی ۱۴ ساعت در روز (شامل چرت ها )

بچه های ۳ تا ۵ ساله میزان خواب توصیه شده ………. ۱۰ الی ۱۳ ساعت در روز (شامل چرت ها )

بچه های ۶ تا ۱۲ ساله میزان خواب توصیه شده ………. ۹ الی ۱۲ ساعت در روز

نوجوانان ۱۳ تا ۱۸ ساله میزان خواب توصیه شده ………. ۸ الی ۱۰ ساعت در روز

بزرگسالان ۱۸ ساله و بیشتر میزان خواب توصیه شده ………. ۷ الی ۸ ساعت در روز

 

اگر شما به طور مرتب خوابتان را از دست می دهید یا به انتخاب خودتان کمتر از نیازتان می خوابید ، این کمبود خواب ها در طول زمان جمع می شوند . مجموع خواب هایی که از دست داده اید کسری خواب نامیده می شوند . برای مثال اگر شما هر شب ۲ ساعت کمتر بخوابید بعد از یک هفته ۱۴ ساعت کسری خواب خواهید داشت .

 

بعضی از مردم از چرت ها به عنوان راهی برای مقابله کردن با خواب آلودگی استفاده می کنند . چرت زدن ممکن است یک افزایش کوتاه مدت در هوشیاری و عملکرد فراهم کند ولی تمام مزایای خواب شبانه را ندارد . در واقع شما نمی توانید کسری خواب را جبران کنید .

 

بعضی از مردم در روزهای فراغت بیشتر از روزهای کاری می خوابند . در روزهای فراغت ممکن است دیرتر به رختخواب بروند و دیرتر از خواب بیدار شوند . خواب بیشتر در روزهای فراغت ممکن است علامت کمبود خواب باشد . اگرچه خواب بیشتر در روزهای فراغت می تواند باعث سرحالی شما بشود ، اما  ریتم خواب شما را به هم می زند .

 

عادت های بد و کمبود های طولانی مدت خواب می تواند بر روی سلامتی اثر بگذارد . اگر شما در مورد میزان خوابیدنتان نگران هستید از یک دفتر برای ثبت خوابتان به مدت چند هفته استفاده کنید . بنویسید هر شب چقدر می خوابید ، صبح چقدر احساس هوشیاری و راحتی می کنید و چقدر در طول روز احساس خواب آلودگی می کنید . نتایج را به دکتر خود نشان دهید و در مورد بهبود خوابتان با دکتر مشورت کنید .

 

خوابیدن در زمانی که بدن شما آماده خوابیدن است بسیار مهم است . کمبود خواب می تواند حتی بر افرادی که به میزان توصیه شده می خوابند هم تاثیر بگذارد . برای مثال افرادی که خوابشان با ساعت بدنشان هماهنگ نیست ( مانند کارگران شیفتی ) یا افرادی که خوابشان منقطع است ( مانند پرستاران ) باید به خوابشان توجه ویژه ای داشته باشند .

 

اگر کار یا فعالیت های معمولتان مانع خواب کافی یا به موقع شما می شوند با دکترتان صحبت کنید . هم چنین اگر در شب بیشتر از ۸ ساعت می خوابید ولی احساس راحتی نمی کنید باید با دکتر مشورت کنید . ممکن است اختلال خواب یا مشکل سلامتی داشته باشید .

 

افراد مبتلا به کمبود خواب

 

چه کسی در معرض خطر محرومیت و کمبود خواب است ؟

کمبود خواب ، که شامل محرومیت از خواب است ، بر روی همه مردم تاثیر می گذارد . ممکن است اقشار خاصی از مردم به احتمال زیاد دچار کمبود خواب باشند . برای مثال افرادی که :

 

– وقت کمی برای خوابیدن دارند ، مانند پرستاران یا افرادی که ساعات زیادی کار می کنند یا بیشتر از یک شغل دارند .

– برنامه هایی دارند که با ساعت بدنشان مغایرت دارد ؛ مانند کارگران شیفتی ، نوجوانانی که باید زود هنگام به مدرسه بروند یا افرادی که برای کارشان باید مسافرت کنند .

– سبک زندگی شان مانع از خواب کافی می شود ؛ مانند استفاده از دارو برای بیدار ماندن ، مصرف الکل یا مواد مخدر یا عدم اختصاص وقت کافی برای خوابیدن .

– داشتن مشکلات پزشکی ناشناخته یا درمان نشده مانند استرس ، اضطراب یا اختلالات خواب .

– افراد با شرایط پزشکی یا مصرف داروی خاص .

– شرایط خاص پزشکی که با اختلالات خواب مرتبط است . این شرایط شامل نارسایی قلبی ، بیماری قلبی ، چاقی ، دیابت ، فشار خون بالا ، حمله موقت ایسکمیک (سکته خفیف ) ، افسردگی و اختلالات بیش فعالی کمبود توجه می شوند .

 

اگر شما یکی از این شرایط را دارید یا قبلا داشته اید از دکتر خود درخواست کنید خواب شما را بررسی کند . بررسی خواب به دکتر شما کمک می کند میزان و کیفیت خواب را بررسی کند . هم چنین مشکلات خواب و شدت آن مشخص خواهد شد . اگر کودکتان اضافه وزن دارد با دکتر خود در مورد عادت های خواب کودکتان صحبت کنید .

 

عوارض کمبود خواب

 

نشانه ها ، علائم و عوارض

کمبود خواب می تواند باعث احساس خستگی در طول روز شود . ممکن است بعد از بیدار شدن احساس سرحالی و هوشیاری نکنید . کمبود خواب می تواند بر کار ، مدرسه ، رانندگی و وظایف اجتماعی تاثیر منفی بگذارد . میزان احساس خواب آلودگی در طول روز به شما در تشخیص مشکل کمبود خواب کمک کند . اگر اغلب احساس می کنید می توانید در موقعیت های زیر چرت بزنید احتمالا مشکل کمبود خواب دارید :

 

– در حالت نشستن ، مطالعه کردن یا تماشای تلویزیون . – در حالت نشستن در مکان های عمومی مانند تئاتر ، جلسه یا کلاس درس . – راندن یک ماشین به مدت یک ساعت بدون توقف . – در حالت نشسته در هنگام صحبت با شخصی . – بعد از ناهار در حالت نشسته . – موقعی که چند دقیقه پشت ترافیک مانده اید .

 

کمبود خواب می تواند در یادگیری ، تمرکز و واکنش اختلال ایجاد کند . ممکن است در تصمیم گیری ، حل مشکلات ، یادآوری امور ، کنترل احساس و رفتار و تعامل با تغییرات دچار مشکل شوید . ممکن است برای تمام کردن کارهایتان وقت بیشتری صرف کنید ، سرعت واکنش آهسته تری داشته باشید و بیشتر اشتباه کنید .

 

نشانه ها و علائم کمبود خواب بین بچه ها و افراد بالغ متفاوت است . کودکانی که دچار کمبود خواب هستند بیش از حد فعال هستند و در تمرکز کردن مشکل دارند . آنها  بد رفتاری می کنند و دچار افت تحصیلی می شوند . خشمگین و غیر قابل پیش بینی هستند ، نوسانات خلقی دارند یا بی انگیزه هستند .

 

ممکن است متوجه نشوید که کمبود خواب چقدر بر زندگی شما تاثیر می گذارد . یک افسانه رایج این است که مردم می توانند کمتر بخوابند بدون اینکه اثر منفی داشته باشد . به هر حال تحقیقات نشان می دهد که داشتن خواب کافی در زمان مناسب برای سلامتی ذهنی ، فیزیکی و کیفیت زندگی حیاتی است .

 

برای اینکه بفهمید آیا دچار کمبود خواب هستید یا نه سعی کنید برای چند هفته یک دفتر یادداشت خواب داشته باشید . ساعت خواب هر شب ، میزان سرحال بودن در صبح و خواب آلوده بودن در طول روز را یادداشت کنید .

 

میزان خوابتان را با میزان خواب توصیه شده در رده سنی خودتان مقایسه کنید . اگر احساس خواب آلودگی زیادی می کنید و افزایش زمان خواب هم مشکلتان را حل نمی کند به پزشک مراجعه کنید .

 

 

 

کویتیشن چیست، فواید و عوارض کویتیشن

 کویتیشن یک روش غیر تهاجمی برای از بین بردن چربی‌های جمع شده در جا‌های مختلف بدن است. امواج اولتراسوند در دستگاه کویتیشن با فرکانس‌های صوتی خود، حرکاتی در چربی‌های بدن ایجاد می‌کنند که سلول‌های چربی توان مقاومت در برابر آن‌ها را ندارند. نتیجه‌ی کویتیشن این است که چربی‌ها شکسته شده و به حالت مایع در می‌آیند و سپس بدن آن‌ها را برای سوختن در بدن یا دفع در کبد آماده می‌نماید.

کویتیشن از نظر تکنیکی شیوه‌ای برای کاهش وزن نیست و لیپوساکشن، چربی‌ها را دقیق‌تر هدف می‌گیرد. اما در کویتیشن، میزان موفقیت شما توسط سانتیمتر‌هایی که بعد از درمان از سایزتان کم می‌شوند سنجیده خواهد شد.

 

آیا کویتیشن اولتراسوند مفید است؟

بله، کویتیشن شما را به نتیجه‌ای واقعی و قابل سنجش می‌رساند و شما با استفاده از متر یا حتی فقط در آینه نگاه کردن به خود، متوجه خواهید شد چقدر سایز کم کرده‌اید. اما یادتان باشد که کویتیشن فقط در نواحی خاصی از بدن تاثیرگذار است و شما یک شبه نتیجه نخواهید گرفت. صبور باشید، زیرا ممکن است هفته‌ها یا ماه‌ها طول بکشد تا بهترین نتیجه‌ی کویتیشن را بینید.

ضمنا نتیجه‌ی کویتیشن بر اساس سابقه‌ی پزشکی و سایر فاکتور‌ها می‌تواند متفاوت باشد. این فاکتور‌ها نه تنها بر نتیجه‌ی نهایی کویتیشن بلکه بر مدت زمان ماندگاری نتیجه‌ی کویتیشن نیز اثر می‌گذارند. شاید شما بعد از تنها یک جلسه درمان با کویتیشن نتیجه را ببینید، اما بیشتر افرد معمولا به چند جلسه کویتیشن نیاز دارند تا نتیجه‌ی مطلوب را ببینند.

مطمئن شوید که کاندید مناسبی برای کویتیشن هستید

بهترین راه اینکه بدانید کویتیشن گزینه‌ی مناسبی برای شما هست یا نه این است که نظر پزشک را بخواهید. اما خوب است ابتدا فاکتور‌هایی را که شما را بهترین کاندید برای کویتیشن می‌کنند بررسی نمایید. کویتیشن در صورتی که چاق باشید، تاثیری نخواهد گذاشت. اما اگر قصد دارید سایز قسمت بخصوصی از بدن‌تان را کاهش دهید و از چربی آن بکاهید، کویتیشن برای‌تان مناسب است.

افرادی که مشکلات خونریزی دارند نیز نباید کویتیشن انجام دهند. بیماری‌هایی مانند بیماری قلبی یا کبدی نیز باعث می‌شود فرد کاندید مناسبی برای کویتیشن نباشد. خانم‌های باردار یا شیرده نیز کاندید کویتیشن نیستند. همچنین ایمپلنت‌های طبی نیز مانعی برای کویتیشن هستند.

کویتیشن پیگیری می‌خواهد

کاهش چربی با کویتیشن به همین سادگی نیست که به مطب پزشک بروید و کویتیشن را انجام دهید. بلکه شما باید طبق توصیه‌ی پزشک، جلسات کویتیشن را پیگیری کنید تا نتیجه بگیرید. ضمنا شما باید قبل و بعد از کویتیشن، پایبند تغذیه‌ی سالم، نوشیدن آب فراوان و ورزش منظم باشید. هر چه آب بیشتری بنوشید، بدن‌تان راحت‌تر می‌تواند از اسید‌های چربی که حاصل تبدیل سلول‌های چربی بدن‌تان هستند، خلاص شود.

توقع خود را مشخص کنید

کویتیشن اولتراسوند، سلول‌های چربی را تخلیه می‌کند نه اینکه مانند لیپوساکشن آن‌ها را تخریب کند. این اتفاق از جهاتی خوب است. در لیپوساکشن، بدن شما همچنان چربی می‌سازد و از آنجایی که نمی‌تواند تجمع جدید چربی را در سلول‌هایی که تخریب کرده قرار بدهد، تجمعات جدیدی از چربی در قسمت‌های جدیدی از بدن‌تان خواهید داشت. چربی تقریبا همیشه برمی‌گردد، اما با کویتیشن چربی، دست کم در جا‌هایی از بدن‌تان که انتظارش را ندارید چربی ظاهر نخواهد شد.

برای اینکه نتیجه‌ی کویتیشن ماندگارتر شود، باید رژیم غذایی سالم و ایده آلی داشته باشید و جدی و مرتب ورزش کنید. اگر دریافت کالری بدن‌تان بیشتر از حد نیازش باشد، چربی‌ها برخواهند گشت.

 

کاهش چربی با کویتیشن اولتراسوند کاربرد‌های متنوعی دارد‌

می‌توانید از کویتیشن برای نواحی گوناگون بدن که وزن اضافی دارند استفاده کنید. نقاطی از بدن که معمولا از کویتیشن برای کاهش چربی‌شان استفاده می‌شود می‌توان به لاغری موضعی شکم، ران‌ها، باسن و یا کمر اشاره کرد. البته با کویتیشن می‌توان نواحی کوچک‌تری مانند چانه یا بالای بازو را نیز هدف گرفت.

کویتیشن اولتراسوند شیوه‌ای غیرتهاجمی است

کویتیشن برخلاف لیپوساکشن نیاز به مراحل جراحی ندارد، بنابراین بیمار بیهوش نمی‌شود و خونریزی و پانسمانی نیز درکار نیست. درمان با کویتیشن بر مبنای امواج صوتی با فرکانس بالا صورت می‌گیرد و کمک می‌کند بدون اینکه ضربه و آسیبی به بدن وارد کنید، سایزتان را کاهش بدهید.

کویتیشن شیوه‌ای طبیعی است

در درمان با کویتیشن از امواج صوتی برای تخلیه سلول‌های چربی استفاده می‌شود. وقتی اسید‌های چرب به صورت مایع خارج می‌شوند، با استفاده از سیستم طبیعی دفع بدن، از بدن خارج خواهند شد.

کویتیشن اولتراسوند بدون درد است

حین و بعد از کویتیشن، شما احساس ناراحتی نمی‌کنید. در بدترین حالت ممکن است با عبور امواج صوتی در کویتیشن از پوست‌تان، کمی احساس گرما و سوزش کنید.

کویتیشن اولتراسوند بی‌خطر است

اولتراسوند به طور مرتب در خیلی از مراحل تشخیصی و درمانی در پزشکی به کار می‌رود و ریسک و خطری در بر ندارد، خصوصا در مقایسه با سایر روش‌های کاهش چربی که نیاز به عمل جراحی تهاجمی دارند.

کویتیشن وقت گیر نیست

هر جلسه کویتیشن تنها ۲۰ تا ۶۰ دقیقه وقت می‌گیرد و برای همین درمانی بسیار سریع است. کویتیشن دوره‌ی نقاهت ندارد و تنها کاری که باید برای آماده شدن جهت کویتیشن انجام دهید این است که زیاد آب بنوشید.

 

نتیجه‌ی درمان با کویتیشن زود دیده می‌شود

نتیجه‌ی کویتیشن معمولا فورا دیده می‌شود و گاهی شما می‌توانید بعد از اولین جلسه کویتیشن، تفاوت را ببینید. بهترین نتیجه در عرض سه روز بعد از کویتیشن دیده می‌شود. بسته به ساختار بدنی خاص شما، شاید به ۶ تا ۱۲ جلسه کویتیشن نیاز داشته باشید تا به هدف مورد نظر خود برسید.

کویتیشن درمانی ساده است

برای اینکه فواید کویتیشن درمانی‌تان را ببینید، به غیر از افزایش آب نوشیدنی‌تان فقط لازم است تغذیه سالمی داشته باشید و پایبند یک برنامه‌ی ورزشی با شدت متوسط بمانید.

کویتیشن یک شیوه‌ی درمانی موثر است

وقتی که از رژیم غذایی و ورزشی‌تان نتیجه نمی‌گیرید، کویتیشن درمانی می‌تواند راه حلی باشد که شما را به نتیجه می‌رساند. شما می‌توانید با کمک کویتیشن، بدن‌تان را خوش فرم کنید، از سلولیت‌ها خلاص شوید و احساس خوبی نسبت به بدن‌تان داشته باشید.

نکات مهم پس از لاغری با کویتیشن

در کویتیشن، سلول‌های چربی بوسیله‌ی امواج اولتراسونیک که فرکانس پایین و شدت بالایی دارند، شکسته و وارد خون می‌شوند. به همین دلیل بعد از کویتیشن، تری گلیسرید و کلسترول خون افزایش می‌یابد؛ بنابراین اگر در این زمان آزمایش انجام دادید و چنین نتیجه‌ای دیدید، نگران نشوید.

در پایان درمان با کویتیشن نیز آب درون سلولی توسط سیستم لنفاوی تخلیه و بوسیله‌ی کلیه‌ها به شکل ادرار از بدن خارج می‌شود. به همین علت پس از کویتشین، رنگ ادرار تغییر کرده و تعداد دفعات آن نیز بیشتر می‌شود. ضمنا امواج اولتراسوند در کویتیشن هیچ تاثیری بر سیستم عصبی، ماهیچه‌ها و بافت عروقی ندارند و از این بابت نباید نگران باشید.

چه افرادی کاندید مناسبی برای درمان با کویتیشن هستند؟

درمان با کویتیشن برای همه مناسب نیست. BMI شما باید در محدوده‌ی قابل درمان بوده و نباید بیشتر از ۳۰ باشد. ضمنا بعضی از عوارض پزشکی و دارو‌های مصرفی (مثلا دارو‌های سرکوب‌گر ایمنی) شرایط را برای استفاده از دستگاه کویتیشن نامناسب می‌کنند.

چه افرادی نمی‌توانند از دستگاه کویتیشن استفاده کنند؟

کسانی که سرطان دارند کسانی که مشکلات کبدی دارند کسانی که مشکلات کلیوی یا لوزالمعده دارند افراد باردار یا مشکوک به بارداری کسانی که فشار خون بالا، دیابت یا ایمپلنت (مثلا ضربان ساز) دارند کسانی که بیماری‌های سیستمیک یا خود ایمنی دارند کسانی که مبتلا به فتق هستند کسانی که اختلالات پوستی ناشناخته یا آلرژی در ناحیه‌ی درمان دارند کسانی که رژیم غذایی سالم ندارند یا ورزش منظم نمی‌کنند

 

برخی عوارض جانبی مرتبط با کویتیشن

احساس تشنگی سر درد ملایمی که چند ساعت پس از درمان با کویتیشن شروع می‌شود و دلیل آن به آزاد شدن سم از سلول‌های چربی مرتبط است کم اشتهایی که احتمالا به سفت و محکم شدن ماهیچه‌ها ربط دارد کاهش درد‌های بدنی در اثر کم شدن وزن، یعنی فشار کمتری به بدن وارد می‌شود و بدن درد تسکین می‌یابد

یکی از فواید بسیار خوب کویتیشن

یکی از امتیازات قابل توجه کویتیشن این است که بدن تا ۲ هفته پس از درمان همچنان روند متابولیزه کردن چربی‌ها را ادامه می‌دهد. یعنی کاهش وزن با کویتیشن، یک شیوه‌ی پایدار است. ضمنا کویتیشن به نرم‌تر شدن و جوان‌تر شدن پوست کمک می‌کند. استحکام پوست از طریق امواج اولتراسونیک باعث تولید کلاژن در زیر لایه‌ی عضله شده و پوست را فشرده سازی می‌کند.

آیا با کویتیشن می‌توان وزن کم کرد؟

کویتیشن برای کاهش وزن طراح نشده است، بلکه بیشتر در فرم دهی بدن کارآیی دارد. کویتیشن بویژه در کاهش چربی‌های پهلو که با رژیم غذایی و ورزش به سختی آب می‌شوند، موثر است. کویتیشن بدون اینکه به سیستم رگی آسیبی بزند، سلولیت‌ها را برطرف کرده و جلوی برگشت مجدد آن‌ها را می‌گیرد.

مزایای کویتیشن و تخلیه‌ی سیستم لنفاوی چیست؟

کاهش سایز در ناحیه‌ی مد نظر خوش فرم شدن بدن بهبود بافت و رنگ پوست بهبود جریان خون و سیستم لنفاوی درمان سلولیت سفت شدن بافت همبند سم زدایی و پاکسازی بدن اکسیژن رسانی به سراسر بدن غیر تهاجمی بودن بدون درد و ناراحتی بودن بدون نیاز به بیهوشی بدون دوران نقاهت بودن

پس از درمان کویتیشن چه مراقبت‌هایی لازم است؟

مصرف مواد غذایی با کالری منفی به مدت ۴ روز پس از کویتیشن برای افزایش سوخت و ساز بدن و دفع چربی ها‌ی اضافی (مثلا کرفس و خیار و کلم و گوجه فرنگی و خربزه و انواع توت) داشتن تحرک بدنی و پیاده روی و ورزش منظم رژیم غذایی کم کربوهیدرات و کم چربی به مدت ۲ هفته پس از کویتیشن خودداری از ورزش شدید به مدت ۲ روز بعد از کویتیشن نوشیدن آب فراوان در طول درمان برای دفع بهتر چربی‌ها مراجعه به پزشک در صورت احساس درد شدید

کویتیشن چیست، فواید و عوارض کویتیشن

 

هشدارهایی که وضعیت چشم به شما می دهد

 چشم ها از جمله حساس‌ترین و آسیب پذیرترین قسمت های بدن ما هستند. اما یک آسیب دیدگی یا نیاز به دریافت نسخه ای جدید برای اصلاح مشکلات چشم تنها دلایلی نیستند که می توانند ما را راهی مطب چشم پزشک کنند.

 

با توجه به آسیب پذیری بالای چشم ها، نشانه و علائمی که در این اندام ها شکل می گیرند همانند خارشی که از بین نمی رود یا تغییرات ناگهانی در قدرت بینایی نباید نادیده گرفته شوند.

حرکات غیرعادی چشم

اگر احساس می کنید که چشم های شما بدون این که تلاشی برای حرکت دادن آنها انجام دهید به عقب و جلو می روند باید بلافاصله به پزشک مراجعه کنید. این می تواند نشانه ای از یک ضایعه در عضلات چشم یا آسیب عصبی باشد، اما احتمال این که به مساله ای جدی‌تر نیز اشاره داشته باشد، وجود دارد.

دیسمتری حرکات سریع چشم (saccadic dysmetria) به یک نوع حرکت غیرعادی چشم که حتی در زمان استراحت نیز رخ می دهد، گفته می شود. این مشکل که از مخچه سرچشمه می گیرد می تواند در نتیجه هر چیزی از بیماری لایم تا مولتیپل اسکلروزیس یا یک آسیب دیدگی سر تشخیص داده نشده رخ دهد.

خشکی مزمن چشم

افراد بسیاری هر از گاهی خشکی چشم را تجربه می کنند که می تواند به دلایل مختلف از جمله تغییرات آب و هوایی یا محرک هایی که با چشم در تماس بوده اند، شکل بگیرد، اما خشکی مزمن چشم ممکن است نشانه ای از یک بیماری خودایمنی باشد.

سندرم سیوگرن یک بیماری خودایمنی است که توانایی غدد درون‌ریز برای ترشح مواد را از بین می برد. در شرایطی که طول عمر افراد مبتلا به این سندرم تقریبا برابر با افراد عادی است، این بیماری می تواند خطر ابتلا به عفونت و همچنین لنفوم را افزایش دهد.

بیرون زدگی چشم ها

بیرون زدگی ناگهانی چشم ها می تواند نشانه ای از شرایطی بالقوه خطرناک به نام بیماری تیروئید چشمی باشد که یک بیماری خودایمنی پیشرونده، تهدیدکننده بینایی و نادر است که می تواند گاهی اوقات به نابینایی منجر شود.

چشم های بیرون زده ممکن است نشانه ای از بیماری گریوز نیز باشد که به واسطه پرکاری غده تیروئید شکل می گیرد و نسبت به بیماری تیروئید چشمی خطر کمتری ایجاد می کند. برخی بیماران ممکن است قرمزی چشم و همچنین تاری دید را به واسطه بیماری گریوز تجربه کنند و از دیگر علائم آن می توان به اختلالات خواب، افزایش تشنگی و کاهش وزن اشاره کرد.

احساس فشار در چشم

در شرایطی که سردردها می توانند موجب افزایش فشار در اطراف چشم شوند، فشاری که مستقیم بر کره چشم ها تاثیر می گذارد نشانه ای است که نباید نادیده گرفته شود.

احساس فشار در چشم ها بیشتر با اسپاسم عضلانی اربیکولاریس ناشی از خشکی یا تحریک چشم مرتبط است، اما ممکن است به واسطه التهاب در پشت چشم مانند آنچه به واسطه بیماری تیروئید چشمی، عفونت یا تومور رخ می دهد نیز شکل بگیرد.

احساس درد در چشم

احساس درد در چشم نشانه ای است که نباید نادیده گرفته شود. در شرایطی که این می تواند به واسطه وجود یک جسم خارجی رخ دهد، گاهی اوقات نشانه ای از شرایطی جدی‌تر در پشت چشم و در حفره سینوس یا حتی پایه مغز با تحت فشار قرار گرفتن یا تحریک شدن عصب سه قلو است.

از دست دادن موقت بینایی

برای افراد مبتلا به میگرن از دست دادن ناگهانی بینایی ممکن است یک رویداد آشنا باشد. با این وجود، برای افرادی که به این شرایط مبتلا نیستند، از دست دادن موقت بینایی می تواند به بروز مساله ای جدی‌تر اشاره داشته باشد.

این می تواند نشانه ای از آموروز فاگاکس یا یک حمله ایسکمیک گذرا باشد که به بررسی فوری توسط پزشک نیاز دارد زیرا ممکن است نشانه ای از اختلال در گردش خون به سمت چشم یا مغز باشد. حتی در صورت بازگشت بینایی، مراجعه به پزشک برای بررسی دقیق شرایط و رد احتمال یک سکته مغزی ضروری است.

از دست دادن بینایی هنگام ایستادن

از دست دادن ناگهانی بینایی هنگام برخاستن از حالت نشسته مساله ای نیست که نادیده گرفته شود. این نابینایی موقتی نشانه ای از قطع گذرای جریان خون به چشم، عصب بینایی یا مغز است که می تواند نشانه ای از فشار خون پایین، بیماری عروقی، یا افزایش فشار درون جمجمه باشد.

نوسانات دید

آیا برای یک لحظه دید خوب و شفافی دارید و لحظه ای بعد همه چیز مبهم به نظر می رسد؟ اگر این گونه است باید برای بررسی های دقیق‌تر به پزشک مراجعه کنید.

این شرایط اغلب نشانه ای از نیاز به استفاده از عینک است و همچنین می تواند نشانه ای از موارد جدی‌تر مانند دیابت یا دیگر بیماری های سیستمیک باشد.

دوبینی ناگهانی

دوبینی که بدون دلیلی مشخص شکل می گیرد قطعا مساله ای نیست که نادیده گرفته شود. دوبینی می تواند نشانه ای از یک خونریزی، تومور یا تورم باشد که همگی نیازمند رسیدگی پزشکی فوری هستند.

مشاهده فلش های نور  

مشاهده ناگهانی فلش های نور مساله ای نیست که نادیده گرفته شود و در کنار مشاهده تغییر در اجسام شناور یا داشتن سایه در بینایی ممکن است به مساله پزشکی پیچیده اشاره داشته باشد. این علائم می توانند به جداشدگی شبکیه که یک وضعیت اضطراری است، اشاره داشته باشند.

تاری دید پس از یک وعده غذایی شیرین

تاری دید پس از خوردن غذاهای شیرین می تواند به دیابت اشاره داشته باشد. قند بیش از حد در جریان خون شما می تواند موجب تورم عدسی های چشم شده و به تاری دید منجر شود.

حساسیت به نور و قرمزی در یک چشم

حساسیت به نور همراه با قرمزی در یک چشم که به صورت ناگهانی شکل گرفته است می تواند نشانه ای از یووئیت یا التهاب لایه میانی چشم باشد. یووئیت نوعی التهاب است که یووه، لایه ای از چشم زیر صلبیه، را تحت تاثیر قرار می دهد. این موارد اغلب ماهیت خودایمنی دارند و می تواند به واسطه شرایطی از جمله اسپوندیلیت آنکیلوزان، مولتیپل اسکلروزیس، و سارکوئیدوز و آرتریت روماتوئید شکل بگیرد.

خارش چشم ها

خارش چشم ها اغلب با آلرژی های فصلی پیوند خورده است اما این تنها شرایطی نیست که ممکن است موجب خارش چشم ها شود.

چشم های تحریک شده و ملتهب می توانند نشانه ای از درماتیت پلک باشد که با نام اگزما بهتر شناخته می شود. در این مورد پرهیز از مالش و خاراندن چشم و مراجعه به پزشک برای دریافت درمان مناسب بهترین گزینه است.

التهاب عنبیه

علائم آرتریت تنها به مفاصل انسان محدود نمی شوند. یووئیت قدامی – التهاب دردناک عنبیه – اغلب نشانه ای از آرتریت روماتوئید است.

لکه ای ثابت در میدان دید

وجود لکه ای ثابت در میدان دید یک موقعیت اضطراری پزشکی است که باید بلافاصله به آن رسیدگی شود. اپتومتریست ها می توانند ملانومای بدخیم و دیگر انواع سرطان در پشت چشم و همچنین تومورهای مغزی که موجب تغییر در میدان دید بیمار شده اند را تشخیص دهند. بیماران اغلب تا زمانی که لکه در مرکز میدان دید آنها قرار داشته باشد، متوجه بروز مشکل نمی شوند.

مشکل دید تنها در یک چشم

بدتر شدن دید یا از دست دادن کامل بینایی تنها در یک چشم که با آسیب دیدگی مرتبط نیست، یک وضعیت پزشکی جدی است. این شرایط می تواند زمانی که رگ های خونی در چشم دچار نشت یا انسداد هستند، رخ دهد. این تغییرات عروقی می تواند به حمله قلبی و سکته مغزی منجر شود.

انحراف چشم ها

اگر چشم های خود را به صورت ارادی چپ می کنید جای نگرانی وجود ندارد، اما اگر متوجه انحراف خودبخود چشم ها شده اید باید برای بررسی دلیل آن به پزشک مراجعه کنید.

در شرایطی که انحراف چشم ها در کودکان معمولا خوش خیم است اما شرایط باید توسط یک چشم پزشک ارزیابی شود زیرا انحراف ناگهانی چشم ها به سمت بیرون می تواند نشانه ای از افزایش فشار درون جمجمه یا سکته مغزی باشد.

هشدارهایی که وضعیت چشم به شما می دهد

 

روغن رفع ترک بدن سینره

 خانمهایی که تجربه بارداری داشته اند یا خانمهایی که رشد ناگهانی و افزایش حجم عضلانی را در دوران جوانی تجربه می کنند کاملا با ترک های پوستی یا استرچ مارک ها آشنا هستند. و این ترک ها زمانی ایجاد می شود که پوست در نتیجه رشد سریع بافت زیرینش خیلی کشیده شده و این امر منجر به پارگی و گسستگی در پوست می گرددکه به شکل خطوط استرچ مارک نمایان می شوند. این خطوط ایجاد شده در پوست می توانند خیلی عمیق باشند و غالبا رهایی از آنها کار سختی ست.

استرچ مارک ها یا ترک های پوستی از رایج ترین مشکلات پوستی در خانمها هستند. این ترک ها ممکن است نتیجه بارداری، رشد ناگهانی، چاقی یا افزایش حجم عضلانی زیاد و سریع در نتیجه ورزش کردن باشد. این ترک های پوستی معمولا در منطقه شکمی، رانها، یا حتی بازوها رایج تر هستند. استرچ مارک ها همچنین می توانند در برخی موارد  روی بافت سینه و باسن نیز ایجاد شوند. با اینکه اکثر خانم ها دارای این ترک های پوستی رایج هستند ولی همه به دنبال روشی برای رهایی از آنها می باشند. انواع متنوعی از کرم های برطرف کننده استرچ مارک در بازار وجود دارد که از بین بردن این خطوط عمیق از بافت پوست را تضمین می کنند. با این وجود که  همه کرم های استرچ مارک مشابه نیستند نباید کرم های پیشگیری کننده از استرچ مارک را با کرم های مرطوب کننده ای که ترک های پوستی را بعد از ایجاد، محو می کنند اشتباه گرفت. در حالی که برخی از این کرم ها می توانند هم برای پیشگیری و هم درمان استرچ مارک موثر باشند و برخی دیگر تنها برای یکی از این اهداف یعنی پیشگیری یا درمان طراحی شده اند.

ما در اینجا تعدادی از قابل اطمینان ترین و موثرترین کرم های از بین برنده  ترک های پوستی یا استرچ مارک ایرانی و خارجی را گردآوری کرده ایم که شما می توانید با توجه به نوع ترک ها  و بودجه خود یکی از آنها را انتخاب کنید. از آنجایی که بهترین کرم برای هر فرد  بستگی به نوع پوست منحصر بفرد او، وضعیت بارداری(باردار بودن یا نبودن)،  محدودیت های مالی و عمق استرچ مارک های وی دارد، لیست پیشنهادی ما به ترتیب خاصی چیده شده است. ما در این مقاله اطلاعات جزئی را در مورد هر کرم فراهم کرده ایم که شما می توانید تصمیم آگاهانه ای در مورد انتخاب بهترین درمان متناسب با نیازهای مراقبت پوستی خود بگیرید. خانم های باردار ممکن است به دو درمان متفاوت نیاز پیدا کنند، زیرا برخی از محصولات تنها برای استفاده در ماههای اول بارداری توصیه می گردند، درحالیکه برخی دیگر برای استفاده در سه ماهه آخر بارداری تایید شده اند.

۱٫روغن رفع ترک بدن سینره

روغن رفع ترک بدن سینره

ترکیبی از روغن های گیاهی، مواد ضد التهاب طبیعی، اسیدهای چرب ضروری و ویتامین ها می باشد که با کمک به بازسازی پروتئین های ساختمانی پوست و ترمیم ساختار سه بعدی آن، خاصیت ارتجاعی پوست را افزایش می دهد و از ایجاد استرچ مارک پیشگیری می کند. وجود مواد ضد التهاب طبیعی در این محصول باعث کاهش خارش و التهاب پوست می گردد و مواد مرطوب کننده به کار رفته در آن علاوه بر حفظ رطوبت و رفع خشکی و کشیدگی پوست، خواص بیومکانیکی پوست را نیز بهبود می بخشد

فاقد مواد نگهدارنده، پارابن ها، رنگ و مواد حساسیت زا می باشد و جذب سریع آن از لک شدن لباس پس از استفاده جلوگیری می نماید. از این روغن می توان جهت پیشگیری از ایجاد ترک های پوستی در مواردی مانند افزایش سریع وزن و بدنسازی نیز استفاده نمود

ترکیبات موثر:

  • روغن آرگانروغن آرگان یکی از کمیاب ترین روغن های طبیعی است که دارای خاصیت ترمیم کنندگی قوی می باشد. این روغن سرشار از ویتامین E طبیعی و اسیدهای چرب امگا ۳ و ۶ است که به حفظ خاصیت ارتجاعی پوست و تغذیه و نوسازی آن کمک می کند
  • کره کاکائوکره کاکائو مرطوب کننده ای قوی است که در درمان خشکی و خارش پوست به ویژه در دوران بارداری موثر است. این ماده به سرعت جذب می شود و با افزایش قابلیت ارتجاعی پوست مانع از ایجاد ترک های پوستی می شود
  • روغن گل مغربیاین روغن ساخت پروتئین های پوست را افزایش می دهد و باعث بهبود خاصیت ارتجاعی پوست می گردد. روغن گل مغربی علاوه بر خواص جوان کننده و ضد چروک، با خاصیت رطوبت رسانی قوی از ایجاد خشکی و کشیدگی پوست جلوگیری می کند
  • روغن هسته انگور فرنگیمقادیر فراوان ویتامین C و آنتی اکسیدان موجود در روغن هسته انگور فرنگی از پوست در برابر رادیکال های آزاد محافظت می کند و با خاصیت مرطوب کنندگی قوی به لطافت و شادابی پوست کمک می کند. این روغن همچنین با تحریک کلاژن سازی سبب بازسازی و ترمیم پوست آسیب دیده می شود
  • روغن جوانه گندمروغن جوانه گندم سرشار از ویتامین های A، D و E است و اثرات ترمیم کنندگی و مرطوب کنندگی دارد. این روغن خارش ناشی از خشکی پوست را از میان می برد و اثرات آنتی اکسیدانی نیز دارد. روغن جوانه گندم نوسازی پوست را تسریع نموده و صدمات ناشی از کشش ناگهانی پوست در دوران بارداری را ترمیم می نماید

این کرم استرچ مارک بهترین محصول برای: خانمهایی است که به دنبال محصولی ایرانی و مطمئن برای پیشگیری از ترک های پوستی، خانمهایی که  به دنبال محصولی باقیمت مناسب  هستند.

برای خرید روغن رفع ترک بدن سینره اینجا کلیک کنید.

۲٫کرم رفع ترک بدن سینره

کرم رفع ترک بدن سینره

کرم رفع ترک بدن سینره محصولی جدید و موثر در پیشگیری و درمان استرچ مارک است. این کرم با بکارگیری مکانیزم های مختلف از خارش و التهاب و در پی آن از تخریب ساختار درونی پوست جلوگیری می کند و از سوی دیگر به بازسازی لایه های درونی پوست می پردازد. بهره گیری از گلیکوزیدهای گیاهی حاصل شده از گیاه سنتلا و سایجسبکیا به همراه پپتیدهای فعال و پروتئین های هیدرولیز شده سویا در کنار هم، این امکان را فراهم می کنند تا پوست قدرت بازسازی خود را بازیابد و به ترمیم قسمت های آسیب دیده خود بپردازدکرم رفع ترک بدن سینره علاوه بر کاهش چشمگیر عمق و وسعت ترک های بدن، رنگ آنها را نیز به حالت طبیعی بازمی گرداند.

ترکیبات موثر کرم رفع ترک بدن سینره

  • روغن رز وحشی یا Rose Hip Oil: این روغن سرشار از اسیدهای چرب ضروری، ویتامین های E و پرو ویتامین A است. پروویتامین A موجود در این روغن اثری شبیه به رتینوئیک اسید دارد و باعث تسریع نوسازی پوست می گردد. اسیدهای چرب ضروری امگا ۳ و ۶ و ۹ نیز تاثیر قابل ملاحظه ای در ترمیم و بازسازی پوست دارند. همچنین روغن رز وحشی دارای خاصیت نرم کنندگی و مرطوب کنندگی می باشد.
  • عصاره گیاه سایجسبکیا : عصاره این گیاه از دیرباز برای ترمیم زخم ها و رفع التهاب مورد استفاده قرار می گرفته است. داروتوساید موجود در این عصاره از ایجاد التهاب و در نتیجه فعال شدن بسیاری از آنزیم های پوست مانند کلاژناز و الاستاز جلوگیری می کند.

بیشتر بخوانید

صفحه قبل 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 صفحه بعد
<-blogads->